خلاصه ماشینی:
"زهرا بازرگان(1380)در پژوهشی به توجه و انتظارات اولیا از مدارس پرداخته است که نتایج آن نشان میدهد 86 درصد والدین مایلند از وضعیت تحصیلی فرزندان خود،برنامهها و روشهای آموزشی اطلاع پیدا نمایند،اما اطلاعات دریافت شده و مهمترین منبع اطلاعاتی دریافت شده از مدرسه را ناکافی میدانند و بر این اعتقادند که اطلاعات غالبا به صورت شفاهی و از طریق افراد گوناگون میباشد.
طبق آمار حدود 130 هزار آموزشگاه در کشور وجود دارد که دارای پراکندگی مناسب در همۀ شهرها و (به تصویر صفحه مراجعه شود) محلات هستند و بالقوه پتانسیل بالایی را برای برنامهریزی در ساعات آموزشی،غیر آموزشی و روزهای تعطیل،برای ورزش مدارس دارند و مشارکت سازماندهی شدۀ اولیا به پیشبرد این هدف کمک میکند.
برنامههای مشارکتجویی در کشورهای دیگر کانادا دولت درصدد ارای سیاستهای مشارکتپذیری در حوزههای گوناگون آموزش و پرورش است که از جملۀ این برنامهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اعمال سیاستهای مشارکتی در حوزۀ آموزش جذب و افزایش سرمایهگذاری در حوزۀ آموزش بهرهگیری از مشارکت گستردۀ والدین و جوامع محلی در تصمیمگیری آموزشی ایالات متحدۀ آمریکا با توجه به سیستم قوی تمرکززدایی در آموزش و پرورش کشور آمریکا و تفویض اختیارات کامل مدیریتی آموزش به ایالات و (به تصویر صفحه مراجعه شود) حوزههای گوناگون،امر مشارکتجویی در امر آموزشی این کشور از اهیمت بسیار گستردهای برخوردار است.
چنانکه مشارکتجویی، به عنوان یکی از اهداف ملی آموزش و پرورش درآمده است و دولت مدارس را ملزم میسازد تا مشارکت و دخالت والدین را به منظور ارتقای سطح پیشرفت رشد اجتماعی،عاطفی و علمی فرزند خود افزایش دهند."