چکیده:
از مسائلی که همواره ذهن بشر را به خود معطوف می سازد یکی هم تشخیص صحیح حق از باطل یا به تعبیر دیگر تشخیص مرز میان حقایق و خرافات است. خرافه اعتقادی است که از پشتوانة دینی، عقلی و علمی ب یبهره است، مانند اعتقاد به شانس یا نحوست عدد سیزده. اعتقادات خرافی از جمله مسائلی است که در طول زما ن های مختلف با مخالفت عالمان و اندیشمندان دینی و حتی پیامبران مواجه بوده است. این اعتقادات بنا به دلایلی هیچگاه به طور کامل از افکار و اندیشه های بشری جدا نشده و در لابه لای تفکرات و زندگی بشر وجود داشته و در تصمیم گیر ی ها و اظهارنظرها نقش داشته است. با توجه به تحولات بسیار زیاد در جوامع مدرن و حتی در جوامعی که در مرحلة گذار قرار دارند، از جمله رشد شهرنشینی، تحول رسانه ها، بالا رفتن معلومات و تحولات اقتصادی و...، همچنان زمینه هایی وجود دارد که باعث توسعه و رشد باورهای خرافی می گردد. و « تحریف » در این تحقیق بر آن شدیم تا با توجه به معنای به علل و ریشه های گرایش به خرافات، زمینه های ایجاد « بدعت » آن، نتایج و آثاری که این گرایش ها به دنبال دارد و راهکارهای
مقابله با آن بپردازیم تا در روزگاری که عقل و دانش در بسیاری از امور حرف آخر را می زند با اصلاح این باورها در روش نکردن افکار جامعه قدم برداریم.
خلاصه ماشینی:
"قرآن کلمۀ تحریف را در موردیهودیان بسیار به کار برده و گفته است آنها حتی در کتاب آسمانیهم دست میبرند و آن را آگاهانه تحریف میکنند(حماسۀ حسینی،ج 1:16-13) علل و عوامل تحریف استاد شهید مطهری عواملی را که در تحریف دخیلاند به دودسته تقسیم میکند: 1.
:24) علامه طباطبایی(ره)مفسر کبیر قرآن کریم در بحث سعادت ونحوست ایام میفرمایند(ج 2 تفسیر المیزان:121): اخباری که دربارۀ سعادت و نحوست ایام وارد شده است بیشاز این دلالت ندارد که این سعادت و نحوست به خاطر حوادث دینیاست که برحسب ذوق دینی یا برحسب تأثیر نفوس و یا درفلان روزایجاد حسن کرده است و یا باعث قبح و زشتی آن شده و اما این کهخود آن روز یا آن قطعه از زمان متصف به میمنت یا شناخت شوندو تکوینا خواص دیگری داشته باشد که سایر زمانها آن خواص رانداشته باشند و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه اززمان را غیر از سایر زمانها کرده باشد،از آن روایات برنمیآید و درهرروایتی که برخلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد باید حمل برتقیه کرده یا به کلی طرح[طرد]نمود».
7. به روز کردن اندیشههای اسلامی و دینی استاد شهید مطهری راه مبارزه با اندیشهها و باورهای غلط راعرضۀ صحیح مکتب و دین در همۀ زمینهها به زبان روز میداند ودر اینباره میگوید:راه مبارزه با این خطر،تحریم و منع نیست،مگرمیشود تشنگانی را که برای جرعهای آب لهله میزنند،از نوشیدنآب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد."