چکیده:
اطلاعات این مقاله با روش توصیفی و کتابخانه ای گردآوری شده و ابزار کار، کتب و مقالات متعدد دربارة اصول تعلیم و تربیت و ویژگی های استاد و همچنین منابع اینترنتی در این حوزه است. این پژوهش نشان می دهد برای گسترش و تعمیق مباحث دینی و نهادینه کردن آ نها در متربیان، به خصوص نسل جوان، مربیانی زبده
و زبردست لازم است تا با تاسی به تعالیم کتاب آسمانی و پیروی از اسوة حسنه، سرور مخلوقات جهان، پیامبر اکرم(ص) و ائمة هدی(ع) و بهر ه گیری از اصول تربیت اسلامی همچون اصل ملایمت، صبر، فروتنی، اخلاص، جذّابیت، آراستگی، مطابقت قول و عمل، نقش الگویی مربی، عفو و گذشت و تشویق و تنبیه، سدی در مقابل امواج آشوبگر دریای ایمان سازند و نسل جدید را که به دنبال کشف حقیقت است بر کشتی نجات بنشانند و راه سعادت را به سوی مقصد اصلی، که همان قرب پروردگار است، هموار نمایند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش نشان میدهد برای گسترش و تعمیق مباحث دینیو نهادینه کردن آنها در متربیان،به خصوص نسل جوان،مربیانی زندهو زبردست لازم است تا با تأسی به تعالیم کتاب آسمانی و پیروی ازاسوۀ حسنه،سرور مخلوقات جهان،پیامبر اکرم(ص)و ائمۀ هدی(ع)و بهرهگیری از اصول تربیت اسلامی همچون اصل ملایمت،صبر،فروتنی،اخلاص،جذابیت،آراستگی،مطابقت قول و عمل،نقشالگویی مربی،عفو و گذشت و تشویق و تنبیه،سدی در مقابل امواجآشوبگر دریای ایمان سازند و نسل جدید را که به دنبال کشف حقیقتاست برکشتی نجات بنشانند و راه سعادت را به سوی مقصد اصلی،که همان قرب پروردگار است،هموار نمایند.
VK} عوامل اثربخشی نقش مربی و معلم در گسترش و تعمیقمفاهیم دینی کسی که عهدهدار امر تربیت میگردد باید به مجموعهای ازصفات پسندیده آراسته باشد تا بتواند در متربی تأثیر گذارد و در عمقوجود وی نفوذ کند و چنانچه این ویژگیها از وجود وی رخت بربنددفرایند تربیتی او نیز به زودی دچار شکست میگردد.
اگر مرحلهای ازمراحل مورد غفلت قرار گیرد فرصت برای همیشه از دست شاگردرفته است و اقدامات بعدی سودی نخواهد داشت و نیز هرگاهتربیت قبل از پایان رشد متوقف گردد،شکست مربی از این همبزرگتر واهد بود(بخشی،1388).
3)تواضع و فروتنی یکی از صفات ضروری برای مربی شایسته این است که بامتربی خود فروتنی کند،نسبت به شاگردان خود رفتار تکبرآمیز درپیش گیرد و نسبت به آنها بزرگی ورزد،بلکه باید فروتنی و نرمشرا در برخورد با آنها به کار برد.
جذابیت معلول محبت و علاقۀمربی نسبت به متربی است که اگر حاصل شود در امر تربیت دینیبسیار مؤثر بوده و بازده کار استاد را چند برابر میکند(جوانشیری،1379)."