Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به پلورالیسم معرفتی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (5 صفحه - از 3 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : پلورالیسم معرفتی، پلورالیسم معرفتی توصیفی، کانت، استدلال، پروتاگوراس، نسبی‌گرایی، پلورالیسم معرفتی دستوری، نوعی پلورالیسم معرفتی دستوری، دینی، شناخت

خلاصه ماشینی:

"اگر پلورالیسم معرفتی توصیفی، صحیح باشد، ضرورت و نیاز مبرمی به این مسأله فلسفی مهم پیدا شود که باید دید که کدام یک از شیوه‌های استدلال را باید به کار گرفت. اگر تنها این مقدار از اختلافات معرفتی را بپذیریم، مونیسم توصیفی اثبات خواهد شد، اما اگر معلوم شود که افراد و گروه‌ها با فرهنگ‌های مختلف، منطق‌های روانی (Psycho-Logics) اساسا متفاوتی به کار می‌برند، یعنی شیوه‌های شناختی آن‌ها اساسا تحت حاکمیت اصول متفاوتی است، پلورالیسم یک جای محکمی پیدا می‌کند. این نوع پلورالیسم بیان می‌دارد که هیچ نظام منحصر به فردی از فرایندهای معرفتی که مردم باید استفاده کنند وجود ندارد؛ زیرا همه نظام‌های مختلف معرفتی‌ای که کاملا مختلف از یکدیگرند، به یک اندازه معتبرند. از این‌رو اگر معرفت و صدق امور، نسبی تلقی شوند، به این خاطراست که فرهنگ‌ها، جوامع و دیگر امور متفاوت، مجموعه‌های مختلفی از اصول پیشینی و معیارها را برای ارزیابی دعاوی معرفتی می‌پذیرند و اساسا شیوه‌ای مطلق و ثابت وجود ندارد که براساس آن‌ها یکی از نظام‌های معرفتی موجود را گزینش کنیم. مثلا اگر نسبی‌گرایی پروتاگوراس را که می‌گوید: «آنچه به نظر هر کس حقیقت است، حقیقت همان است»، صحیح باشد، دیگر نمی‌توان هیچ ادعایی را به عنوان کاذب و نادرست انکار کرد و از این رهگذر، تمایز بین اعتقادات درست و معتبر و نادرست و نامعتبر از بین می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.