ویژه: محکمات و متشابهات سید احمد فردید: غرب نمی تواند با حقیقت روبه رو شود - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

ویژه: محکمات و متشابهات سید احمد فردید: غرب نمی تواند با حقیقت روبه رو شود

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : متشابهات سید احمد فردید ، محکمات و متشابهات سید احمد ، متشابهات دکتر سید احمد فردید ، غرب ، محکمات ، ملا صدرا ، هایدگر ، فردید ، دکتر سید احمد فردید میاناستاد ، فلسفه

خلاصه ماشینی:

"البته دلایل خود را در ادامهبا عنوان«محکمات و متشابهات دکتر سید احمد فردید»خدمتتانعرض خواهم کرد و از دلسوزان انقلاب تقاضا می‌کنم چنانچه می‌تواناندیشۀ آقای فردید را یکی از راه‌های رجوع تفصیلی به انقلاب اسلامیو امام(ره)دانست،در مقام یاران و یاوران انقلاب اسلامی تلاش کنندجریان‌های مخالف عبور انقلاب اسلامی از فرهنگ غرب،طوری جورا نسبت به ایشان مسموم ننمایند که نسل جدید از ارتباط با اندیشۀایشان محروم گردد. 3و نیز اظهار نموده است:«ملا صدرا پریروزدارد»؛4ج)فردید زمان را به«زمان فانی»و«زمان باقی»تفسیر کرده وبر آن‌اساس زمانه و حوالت زمان را ارزیابی می‌نموده،5و به‌طور مسلمروزگاری را که گرفتار زمان فانی است،روزگار تاریک و فلک‌زده دانستهاست،که می‌توان در دل این دستگاه این مبنای محکم‌تر را یافت که«هر کثرتی که به وحدت متصل نشود،بی‌هویت و مضمحل خواهدبود؛د)ایشان به گونه‌ای بسیار دقیق متوجه بود که«سوبژکتیو»و«اوبژکتیو»تفکری است در مقابل«حضور»؛بنابراین گفته است:«آنفلسفه‌ای مطلوب است که انسان را از فلسفه تنزیه کند»؛6ه‍)فردیدمتوجه نگاهی بود که در تحلیل آدم و عالم راززدایی می‌کرد و براینقادی هر شخص و قومی به اندازۀ غفلت یا توجه آنها به«راز»توجهمی‌نمود. با غور در سخنان دکتر فردید متوجه می‌شویم او فهمی را یافتهبود و می‌خواست آن را به شکلی عمیق و غنی سامان دهد،به ایننتیجه رسید که باید آن فکر را با یک مواجهۀ شرقی،غربی بیان کند وبر این‌اساس با فیلسوفان مورد علاقه‌اش مرتبط می‌شد و از آنها سخنمی‌گفت،ولی نه برای آنکه فیلسوفان را به ما معرفی کند،بلکه برایآنکه فهم خود را به گوش ما برساند،از این نظر شایسته است آزاد از هرپیش‌فرضی با اندیشۀ او روبه‌رو شویم و بنگریم ما را به چه می‌خواند ودربارۀ تحلیل مسائل عصر و عهده خود چه می‌گوید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.