خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)انجمنهای زنان با بررسی شواهد موجود میتوان به ارتباط میان انجمنهای زنانی پی برد؛زیرا اغلب اعضای این انجمنهامشترک بودند و چند نفر به صورت کلیدی در چند انجمن بهگونهای مؤثر فعالیت میکردند و اهدافانجمنها همگی،در گام نخست،توجه به ضرورت تأسیس و گسترش مدارس دخترانه و بالا رفتن سطحتحصیلات زنان و دختران،و در گامهای بعدی مخالفت با حجاب،حق طلاق،حضانت فرزند،ارث و...
دربارۀ فعالیت انجمن نسوان وطنخواه در مورد مخالفت با حجاب باید گفتکه اعضای این انجمن در سال 1305 به تأسیس جمعیت بیداری زنان دست زدند که تحت نظارت غیرمستقیم کمونیستها درایران قرار داشت و هدف از آن مبارزه با حجاب بود.
البته پیش از انتشار نخستین نشریۀ ویژۀ زنان،در نشریات وابستهبه جریان فراماسونری،ازجمله حبل المتین،مساوات،ایران نو،و وطن نو،دفاع از حقوق زنان و زمینهسازی برای توجه به آموزش آنها بهوسیلۀ تأسیس مدارس دخترانه مطرح شده بود،اما ظاهرا برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کافی نبود و ازهمینرو میبایستنشریات مختص زنان به وسیلۀ خود آنها منتشر میشد تا هرچه بیشتر و گستردهتر زنان را با فرهنگ و تمدن مغربزمین آشنا و همراهکند؛زیرا روشن است که لایههای فرهنگ از طریق تغییر بینشها و ارزشهای زنان آن جامعه و در پی آن جامعه و در پی آن تربیت فرزندانی با بینشها وارزشهای مورد نظر سریعتر تغییر خواهد کرد.
محتوای کتاب در دو بخشجا گرفته است؛در بخش نخست،نویسنده گامهای آغازین تحول اوضاع سیاسی و اجتماعی زناندر دورۀ اول مجلس شورای ملی را بررسی کرده و در بخش دومچگونگی تکوین این تحول_که از آن با عنوان نهضت زنان ایرانییاد نموده است_را از طریق بررسی انجمنها و تشکلهای زنان،چگونگی ایجاد و نوع فعالیت آنها و هدفهایی که دنبال میکردند وهمچنین بررسی چگونگی تأسیس مدارس دخترانه و علت تلاشبرای گسترش این مدارس در سالهای پس از انقلاب مشروطهبیان کرده است."