خلاصه ماشینی:
"مطالعاتی که دربارۀ تأثیر وسایل ارتباط جمعی انجام شده،حتینظریاتی که به طور کلی در افکار عمومی رخنه کرده است،نتایجآنی استفاده از این وسایل را در میان مردم،مثلا از نظر افزایشخشونت یا تقلیل میزان مطالعه و نیز نتایج بلندمدت مرتبط باایدئولوژیها و انتخابهای سیاسی را نشان میدهد.
هرچند در گذشته عدهای براین ادعا پافشاری میکردند کهوسایل ارتباط جمعی برجامعۀ شهری پیش از جامعۀ روستاییتأثیر میگذارد،اکنون ثابت شده است که امروز دیگر چنین نیست و جوامع روستایی نیز به شدت تحت تأثیر پیامهای رسانههایجمعی قرار دارند،به گونهای که دسترسی آنها به رسانههای جمعی،به ویژه تلویزین،ماهواره و اینترنت،آسانتر از گذشته شده است.
سرانجام صنعت فرهنگ،با تولید انبوه کالاهای متنوع وبه کمک رسانههای جمعی مانند رادیو،تلویزیون و مطبوعات،بهتبلیغات گستردهای برای بازاریابی و مصرف کالاها دست زده واز این طریق به فریب افکار عمومی اقدام کرده است تا افرادیمنفعل و تسلیمطلب در برابر اقتدار و تمامیتخواهی حاکم برجامعه به وجود آورد؛از این رو،به نظر آدورنو،حتی موسیقی،به ویژهموسیقی پاپ و جاز در اشکال گوناگون و متنوع آن،به صورتمهمترین ابزار فرهنگ مسلط بورژوازی و سرمایهداری صنعتی،برای ایجاد قالبها و کلیشهها،یکسانسازی،همسانسازی،منحرف کردن مردم و منفعل ساختن آنان و سرانجام تثبیتنظم اجتماعی درآمدهاند.
وی در این کتاب به تأثیر مخرب آگهیهایبازرگانی که از تلویزیون پخش میشود اشاره کردهو گفته است:«تلویزیون نظام آموزشی دوران معاصراست و رقیبی موفق برای آموزش مدرسهای استکه عن قریب است که رقیب خود را کاملا از میدانبیرون کند»."