خلاصه ماشینی:
"ایرجمیرزا نیز به این مطلب به زیبایی اشاره میکند: {Sآن دو کبوتر که به شاخ اندرند#حامل تخت من نامآورند#چون سفر و سیر کنم در هوا#تخت مرا حمل دهند آن دوتا#برشوم از خاک به سوی سپهر#تندتر از تابش انوار مهر#گویمشان آمده پروا کنند#بر سر تو سایه مهیا کنندS}درجای دیگر ذکر شده است:«گیاهان مخصوص آفرودیت،گل سرخ و مورد بوده است»(همان:85).
زهره مأیوس نشد وبار دیگر سخن را بهجای دیگری از عشق کشاند: {Sگیر تو افتادهام ای تازهکار#بهتر از این گیر نیاید شکار#خوب ببین بد به سراپام هست؟#یک سر مو عیب در اعضام هست؟#هیچ خدا نقص به من داده است؟#هیچ کسی مثل من افتاده است؟#یا در وصف خود میگوید:#چون بنهم پای طرب بر بساط#از در و دیوار ببارد نشاط#بر سر این سبزه برقصم چنان#کز اثر پام نماند نشان#گر بجهم از سر این گل بر آن#هیچ به گلها نرسانم زیان#رقص من اندر سر گلهای باغ#رقص شعاع است به روی چراغS}اما هیچکدام از این سخنان،دل جوان را رام الههی عشقنساخت؛هرچند که زهره با سوزش عشق خدایی و الهیخود با این جوان زمینی سخن میگفت،باز هم منوچهر بهسخنانش گوش فرانمیداد و بهانهها میآورد که: {S...
فضاسازی آغازینه خود حکایتی دیگر است؛توصیفاتیکه ایرجمیرزا از آغاز روز ارائه داده با بهکارگیری عبارتهای دلنشینی همچون:«وانشده دیدهی نرگس ز خواب»،«منتظرحولهی باد سحر»،«شسته ز شبنم به چمن دست و روی»یاتوصیف منوچهر در این ابیات: {Sماه رخی چشم و چراغ سپاه#نایب اول به وجاهت چو ماه#صاحب شمشیر و نشان در جمال#بندهی مهمیز ظریفش هلال#نجم فلک عاشق سردوشیاش#زهره طلب کار همآغوشیاشS}و در جای دیگر،توصیف دلفریبی زهره: {Sزیر پی من نشود سبزه له#نرمترم من به تن از کرک به#چون ز طرب بر سر گل پا نهم#در سبکی تالی پروانهام#گر بجهم از سر این گل بر آن#هیچ به گلها نرسانم زیانS}همگی زیبایی شعر را دوچندان میسازند."