Skip to main content
فهرست مقالات

مهارت های معلم خلاق: در کلاس درس زبان و ادبیات فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 76 تا 79)

خلاصه ماشینی:

"مهارت‌های معلم خلاقدر کلاس درس زبان و ادبیات فارسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBبه‌کارگیری مهارت‌های معلم خلاق در روند یادگیریفراگیرندگان قدم مؤثری است که می‌تواند در تدریس زبان وادبیات فارسی تحول و دگرگونی ایجاد کند. این مقاله در مقدمه در مورد خلاقیت و ایجاد خلاقیتو در فراگیرندگان توضیح می‌دهد و مهارت‌های معلم خلاق راتوضیح می‌دهد و در آخر،نظریه‌ی یادگیری اکتشافی را به‌طورمختصر معرفی می‌کند. »(رؤوف،1378:99)یکی از اصول مهمیادگیری درس زبان و ادبیات فارسی ایجاد خلاقیت و تربیتخلاقیت دانش‌آموزان در این درس است و این امر مهم بهعهده‌ی دبیران خلاق ادبیات فارسی گذاشته شده است. (سارتر،1356)از روش‌های مؤثرمعلم خلاق در درس ادبیات این است که به فراگیرندگان یاد بدهد که هنگام خواندن متن یک درس به هدف‌های مختلفدرس و مورد استفاده‌های مختلف اطلاعاتی که در آن درسوجود دارد،بیندیشند و به راه‌هایی که بتوانند اطلاعات خواندهشده را در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به‌کار ببندند فکرکنند و فقط به متن و معنی و مفهوم آن نیندیشند. شیوه‌های بحث به شکل پرسش و پاسخ روشی است که معلم با آن دانش‌آموزان را به تفکر و اندیشیدندر مورد درس ادبیات تشویق می‌کند. روش بارش مغزی معلم خلاق ادبیات در تدریس درس‌های زبان و ادبیاتفارسی می‌تواند از روش بارش مغزی استفاده کند و با اینروش خلاقیت و آفرینندگی دانش‌آموزان را بالا ببرد:«بارشفکری عبارت است از اجرای فن و گردهمایی‌ای که از طریقآن عده‌ای می‌کوشند برای یک مسئله به‌خصوص با انباشتنتمام افکار و اندیشه‌هایی که همان‌جا ارائه می‌گردد راه‌حلیبیابند. معلم خلاق ادبیات می‌تواند از فراگیرندگان بخواهد تا در موردادبیات کلاسیک ایران و جهان مطالعه کنند و حتی شعرهایی ازشاعران مشهور حفظ کرده و در کلاس به شکل کنفرانس مطرحکنند."

کلید واژه های ماشینی:

درس زبان و ادبیات فارسی ، معلم خلاق ، کلاس درس زبان و ادبیات ، فراگیرندگان ، مهارت‌های معلم خلاق ، مهارت‌های معلم خلاق در کلاس ، اطلاعات ، خلاقیت ، تدریس ، تدریس زبان و ادبیات فارسی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.