چکیده:
هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان لوحهای فشردهء کتابشناسی مالی ایران از نظر شیوهء درخواست،دریافت اطلاعات،سرعت دستیابی به اطلاعات، ارزیابی صحت فهرستنویسی،و نیز بررسی رضایت مشترکان از بانکهای سرعنوانهای موضوعی و مستند مشاهیر است.در این تحقیق از روش پیمایش توصیفی استفاده شده است.نتایج به دست آمده نشان داده که بیش از 4/89 درصد مشترکان از شیوهء درخواست و دریافت،سرعت دستیابی به اطلاعات،میزان رکوردهای دریافتی،صحت فهرستنویسی،و قیمت آن رضایت داشتهاند.نتایج این نوع بررسیها و تحقیقات میتواند زمینهای برای پایهگذاری استانداردهایی در ارزیابی مجموعههایی از این نوع باشد.
خلاصه ماشینی:
"از سال 1375 به بعد کتابشناسی ملی ایران به شکل لوح فشرده ارائه شد و باتوجه به تحولات دههء اخیر و پیدایش پایگاههای اطلاعات رایانهای همچنین متداول شدن لوحهای فشردهء نوری(جستوجوی بیواسطه)با استقبال بیشتر جویندگان اطلاعات مواجه شده و دستخوش دگرگونی قابلملاحظهای گردید،که سیر تحول آن به قرار ذیل است: الف.
توزیع فراوانی ویژگیهای جمعیتی جامعهء استفادهکنندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) به چه علت مؤسسات تخصصی که اغلب نسبت به آموزش و پرورش از امکانات بیشتری برخوردارند از این بانک استقبال نکردهاند؟برای این سؤال دو پاسخ میتواند وجود داشته باشد: اولا:مدیران این مؤسسات کمتر در زمینهء کار بر روی مدارک و اطلاعات مکتوب تأکید دارند،بعضی از این مؤسسات،مرکز اطلاعات و کتابخانهها را نهادی تحمیلی و غیرضروری میپندارند و سرمایهگذاری در این زمینه را نیز هدر رفتن سرمایه میدانند و سعی دارند با تکیه بر حافظهء علمی اشخاص و با ترتیبی نهچندان منظم و سازماندهیشده این اطلاعات را بازیابی کنند،اما به مرور زمان به ضرورت ایجاد این مراکز پی میبرند.
میزان رضایت مراجعهکنندگان کتابخانه از نرمافزار کتابشناسی ملی ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که از جدول 7 برمیآید،در استفاده از بانک سرعنوانهای موضوعی به ترتیب 76/4 درصد خیلی زیاد،38 درصد زیاد،6/22 درصد کم استفاده خود را اعلام کرده و 2/14 درصد بیجواب بوده است.
توزیع تعداد و درصد ارزیابی از بانک اطلاعات لوح فشردهء کتابشناسی ملی ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان رضایتمندی آنان در رابطه با استفاده از بانکهای مختلف این نرمافزار از این قرار است: 4/9 درصد،صددرصد رضایت داشتهاند،55 درصد بین هشتاد تا نود درصد،25 درصد هفتاد تا هشتاد درصد،و 7 درصد چهل تا پنجاه درصد رضایت داشتهاند."