چکیده:
این مقاله سعی دارد بحث در مورد امکانات فراهمشده در علم اطلاعرسانی برای گفتوگوی میان تمدنها و نیز دیدگاه اطلاعرسانی را دربارهء موانعی که بر سر راه چنین گفتوگویی وجود دارد،با نگاهی کاربردی دنبال میکند.این نوشته به این فرآیند از دیدگاه متخصصان اطلاعرسانی و ارتباطات نگریسته و نظرات آنها را در قالب یک پیمایش مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و در پایان،حاصل این پژوهش کاربردی،پیشنهاداتی برای تسهیل و تسریع در روند گفتو گوی تمدنها برای متولیان این امر در کشورمان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش این پژوهش برای رسیدن به هدف کلی خود که بررسی و تعیین نقش اطلاعات و اطلاعرسانی در گفتوگوی تمدنها بود،مناسبترین افراد را برای اظهار نظر،متخصصان دو رشتهء اطلاعرسانی و ارتباطات تشخیص داد و در قالب یک پرسشنامه 52 سئوالی به بررسی نظرات آنها برای پاسخگویی به سئوالات اصلی پژوهش برآمد.
جنبههای روانشناسی اطلاعات تا چه اندازه در اثربخشی گفتوگوی تمدن نقش دارند؟ روش پژوهش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی است و از نظر گردآوری دادهها(طرح پژوهشی)در زمرهء تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد.
خلاصه توزیع پاسخها و سؤالات مقولههای مختلف اطلاعات و اطلاعرسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای پاسخگویی به سؤال کلی پژوهش که بررسی نقش اطلاعات و اطلاعرسانی در گفتوگوی تمدنها بود،از دو روش استفاده شد.
خلاصه توزیع پاسخها به کل سئوالات پرسشنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) از مقایسهای که میان نظرات دو گروه متخصص مورد سئوال در این پژوهش یعنی گروههای اطلاعرسانی و ارتباطات و با استقاده از آزمون t برای گروههای مستقل انجام گرفت،استنباط شد که میان نظرات آنها تفاوت معنیداری وجود دارد به این صورت که متخصصان اطلاعرسانی نقش بیشتری را نسبت به متخصصان ارتباطات برای اطلاعات و اطلاعرسانی در گفتوگوی تمدنها قائل شدهاند.
اجرایی چنانچه مسئولان کشور در تحقق بحث گفتوگوی تمدنها در کشور و نیز در سطح بینالمللی جدی هستند و نمیخواهند آن را در حد تعارف برگزار کنند،باید به مقوله اطلاعات و اطلاعرسانی با دید جدیتری نگاه کنند و در این میان توجه به نکات زیر از منظر اطلاعرسانی در اینروند از اهمیت ویژهای برخوردار است: 1."