چکیده:
تحقیق حاضر به نگرش استادان و کتابداران نسبت به خدمات اطلاعرسانی در دو کتابخانهء مرکزی دانشگاه شیراز و کتابخانهء دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.روش تحقیق این پژوهش پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است.در تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری علوم اجتماعی (SPSS) استفاده شده است.یافتههای تحقیق نشان داد که اغلب موارد اختلاف معنی داری در نگرش استادان و کتابداران وجود نداشته و اطلاعرسانی نیز در کتابخانههای مذکور بهویژه در کتابخانهء مرکزی دانشگاه شیراز از جایگاه و اهمیت مناسبی برخوردار نبوده است.نظر به نقش مراکز اطلاعاتی در امر تحقیق و پژوهش در دانشگاهها شایسته است که برای بهبود کمی و کیفی اطلاعرسانی در مراکز مزبور تدابیر لازم اندیشیده شود.
خلاصه ماشینی:
"نظر میرسد که خدمات مرجع و اطلاعرسانی باید بیش ازپیش مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.
اطلاعرسانی و خدمات مرجع فرایندی است که در جهت پاسخگوئی به پرسش مراجعه کننده
دانشگاههای مورد بررسی پیرامون خدمات مرجع و اطلاعرسانی به استفاده کنندگان مراکز
1. نگرش کتابداران نسبت به خدمات مرجع و اطلاعرسانی(بدون توجه به محیط کاری
2. نگرش استادان و اعضاء هیئت علمی نسبت به خدمات مرجع و اطلاعرسانی چگونه است؟
3. آیا تفاوت معنیداری میان نگرش استادان و کتابداران نسبت به خدمات مرجع در
شده است تا تنها نزدیک به 6 درصد از کتابهای مرجع مورد استفاده قرار گیرد(هدایت،1373).
استفاده از اینترنت را به دلیل سرعت،دقت و ارزانی برای ارائهء خدمات مرجع و اطلاعرسانی به
اطلاعات و امر اطلاعرسانی را کار اساسی و کلی کتابدار مرجع معرفی کرده است(جکسون،
به نظر شما خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دارای چه اهمیتی است؟
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول(1-1)کل جامعهء آماری با 9/81 درصد گزینهء الف را(خدمات مرجع با
ارائه دهندگان و استادان بهعنوان استفاده کنندگان خدمات مرجع همه در ضرورت وجود کتابدار
در بخش مرجع و اطلاعرسانی به مقدار زیاد در نحوهء ارائه خدمات مؤثر است)را انتخاب کردهاند.
استفاده کنندگان از کتابخانهها نیز از کسی که مسئولیت ارائه خدمات مرجع را برعهده دارد چنین
1. خدمات مرجع و اطلاعرسانی در کتابخانهها باید از اهمیت و اولویت اول برخوردار بوده
عمل داشته و لازم است طرز استفاده از این امکانات نیز مثل سایر منابع مرجع،به مراجعه کننده"