چکیده:
به گواه تاریخ، کتابخانهها به عنوان نهادهایی مستقل، پیوسته جزء
جداییناپذیر مراکز و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی بوده و نقشی قابل مداقه ایفا
میکنند.در این روند کتابداران به دلیل اعتقادی که به نقش دانش و معرفت در تحول
فرد و اجتماع دارند، به عنوان آموزگاران بدون مرز، تلاش و کوشش بیوقفهای را در
سازماندهی و مدیریت دانش برای ارائه منابع اطلاعاتی به جست و جوگران و جویندگان علم
و فن معمول میدارند.اختراع و به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعرسانی از یک سو،
روش گوناگون انتشار مطالب و یافتهها در اشکال کاغذی و الکترونیکی (مکتوب و مضبوط)،
همچنین تحولات شتابان حوزههای گوناگون فن و دانش از سوی دیگر، ضرورت بازنگری و به
کارگیری شیوههای نوین در آموزش(بلند مدت-کوتاه مدت و...)را ناگزیر میکند.توقف روش
بهرهگیری مطلق از جزوه و کتاب درسی و استفاده از شیوه آموزشی مبتنی بر منابع
ارجاعی و مطالب روزآمد و تداوم این بهرهگیری، پیشنهاد این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه مینویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به جشم میخورد و در تمام شکلهای حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار میرود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع میکند و در نتیجه به اشاعه دانش میپردازد.
شیالی رانگاناتان پدر کتابداری هند و از بزرگان تاریخ کتابداری جهان درباره نقش آموزشی کتابخانه مینویسد:اصل حیاتی و وجودی کتابخانه که در تمام مراحل، تکامل آن به چشم میخورد و در تمام شکلهای حال و آتی آن پابرجا خواهد بود، این است که کتابخانه وسیله جهانی آموزش به شمار میرود زیرا همه ابزارهای آموزشی را گردآوری و آزادانه توزیع میکند و در نتیجه به اشاعه دانش میپردازد.
اکنون برای شناخت اینکه نظام آموزشی ما فاقد چنین نگرشی در خصوص کتاب و کتابخانه است به آماری اشاره میکنم:بر اساس گزارش ملی آموزش عالی در ایران که در سال 1380 منتشر شده است، ایران در سال تحصیلی 1379-1378 دارای 000,246 دانش آموخته و 000,23 عضو هیئت علمی و 000,400,1 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است(10).
نقطه کور و مشکوکی هم که گاهی در افاضات برخی صاحبنظران مبنی بر بینیازی از وجود کتابخانهها به خاطر وجود وسایل و ابزار جدید اطلاعرسانی و تعطیل پایگاه استقرار و آموزش بهرهگیری همه این امکانات و انتقال آنها به اطاق و استراحتگاه پژوهشگران ارائه میشود، ناشی از فقدان درک درست نقش کتاب، کتابخوانی و کتابخانه8 در عصر رایانه است."