Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد: حقیقت علم

مصاحبه شونده:

نویسنده:

ISC (52 صفحه - از 2 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : علم ، تعریف ، مصادیق ، لفظ ، حقیقت علم ، مفهوم ، ذهن ، نفس ، شی‌ء ، انسان

خلاصه ماشینی:

"بنابراین ماهیات بسیطه که به سبب فقدان ماده و صورت خارجی، جنس و فصل خارجی ندارند و همچنین مفاهیم ثانیه منطقی و فلسفی که جنس و فصل در مورد آنها قابل تصور نیست، شناخت آنها و اعطاء تعریف برای آنها، چگونه میسر است؟ بر محققین پوشیده نیست که تمسک به جنس و فصل عقلانی در ماهیات بسیطه و نیز بدیهی دانستن ثوانی معقولات با بیان اینکه این قبیل مفاهیم برای ذهن (به سبب این که از اعتبارات خود ذهن می‌باشند) واضح و روشن است خالی از تأمل نمی‌باشد کما اینکه بیان تعریف برای ثوانی معقولات از طرف بزرگان با قلمداد نمودن مفهومی برای آنها «به منزله جنس» و مفهومی دیگر «به منزله فصل» خلاف چنین ادعایی را ثابت می‌نماید همچنین تقسیم مفاهیم به بدیهی و غیر بدیهی و ارجاع مفاهیم نظری به مفاهیم بدیهی در مقام شناخت «از باب کل ما بالعرض ینتهی الی ما بالذات» ریشه مشکل را برطرف نمی‌نماید و سؤال از کیفیت شناخت مفاهیم بدیهی به قوت خود باقی است، علاوه‌براین آیا در ثوانی معقولات نیز تقسیم مفاهیم به بدیهی و نظری، قابل تصور است؟ معنای این حرف که مفاهیم بدیهی خود بخود شناخته می‌شوند چیست؟ به نظر می‌رسد که قاعده بیان شده از طرف بزرگان یعنی انقسام مفاهیم به بدیهی و نظری و مبنا قرار دادن مفاهیم بدیهی و مشی از طریق آنها برای ادراک مفاهیم نظری، در تمام مفاهیم کلی ـ چه ماهوی و چه غیر ماهوی ـ سریان دارد (البته توجه به این نکته مهم ضروری است که احتیاج به تعریف منحصر به مفاهیم مرکب می‌باشد)."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.