چکیده:
به منظور بررسی میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پایه با منابع
مرجع تخصصی، پژوهشی در سال 76-1375 به روش پیمایشی انجام شد.دادههای آماری این
پژوهش، با استفاده از پرسشنامه، جستجو در بانکهای اطلاعاتی و گردآوری اطلاعات از
فهرست منابع مقالات، گردآویر شد.نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان منابع مرجع را
به دلیل عدم احراز جایگاه اصلی خویش، کمتر میشناسند و کمتر از آنها استفاده
میکنند، زیرا دانشجویان قبل از مراجعه به منابع مرجع در کتابها و مجلات به جست و
جوی مطالب مورد نظر خویش میپردازند و به همین دلیل بیشتر دانشجویان با منابع مرجع
کتابخانهای مانند نامهها، کتابشناسیها و نمایه نامهها آشنایی کمتری
دارند.بیشتر دانشجویان مورد مطالعه موافق بودند که آشنایی عملی و نظری با منابع
مرجع تخصصی و غیر تخصصی لازم و ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژهها:منابع مرجع تخصصی، دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی، دانشگاه تبریزمقدمهبه علت اهمیت نقش اطلاعات علمی و فنی در برنامههای تحقیقاتی در زمینه توسعه و عمران کشور و توجهی که به امور پژوهشی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی میشود، و همچنین به منظور جلوگیری از دوباره کاری و آشنایی با نتایج تحقیقات کشورهای دیگر، دسترسی به انبوه اطلاعاتی که همه روزه در زمینههای مختلف علوم و فناوری منتشر میشود، به طور محسوسی مورد نیاز است.
دلایل عدم دستیابی دانشجویان به منابع چیست؟روش پژوهشدر این پژوهش که از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شده، بررسی میزان آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا با منابع مرجع تخصصی مد نظر بوده است.
فراوانی نسبی و درصد علل عدم دستیابی دانشجویان به منابع مرجع(به تصویر صفحه مراجعه شود) مجله با 58 درصد اختصاص یافته است استفاده از دیگر منابع اطلاعاتی مرجع عبارتند از:اولیت دوم مقالهنامهها 33 درصد؛اولویت سوم پایاننامهها 38 درصد؛اولویت چهارم دایرة المعارفها و واژهنامهها درصد؛اولویت پنجم چکیدهنامهها 2 درصد؛اولویت ششم کتابشناسیها 39 درصد.
فراوانی نسبی و درصد میزان آشنایی دانشجویان با منابع مرجع تخصصیدر پاسخ به پرسش 16 پرسشنامه که میزان آشنایی دانشجویان با منابع مرجع تخصصی در هر رشته تحصیلی را سؤال میکرد و در صورت عدم استفاده، عوامل عدم استفاده را با معیارهای عدم نیاز و عدم شناخت و عدم دسترسی مشخص مینمود، جدول 8 تنظیم شده است."