چکیده:
کتابخانههای مجازی برای بسیاری از کاربران این امکان را فراهم آورده است
تا از طریق رایانههای رومیزی خود و بدون توجه به محل ذخیره اطلاعات، به حجم وسیعی
از منابع اطلاعاتی دست یابند.این گونه کتابخانهها زمانی که از وجود چنین کاربران
دور دستی که رشدی روزافزون دارند، اطلاع مییابند، سعی دارند با فراهمآوری خدمات
مرجع مناسب انتشارات و احتیاجات روزمده آنها را برآورده سازند.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشانگر این است که افراد برای برطرف کردن کمبود اطلاعاتشان ابتدا به کتابخانه شخصی خود مراجعه میکنند، سپس با دوستان و همکارانشان تماس میگیرند و در انتها شاید به کتابخانههای دیگر مراجعه کنند و به ندرت ممکن است سؤالشان را از کتابدار مرجع بپرسند، و علت آن،کتابداران سنگ زیر بنای جامعه اطلاعاتی هستند و کاربران برای دستیابی به سطح گستردهای از منابع، به کمک کتابدار مرجع نیاز دارن و تنها راه حل موجود تلفیق منابع انسانی و رایانهای استدور بودن میز مرجع از دید مراجعهکننده است.
حال باید دید که آیا نظام ماشینی جوابگوی نیازهای کاربران در کتابخانههای مجازی است یا خیر، و آیا به کتابدار مرجع نیاز است؟با توجه به مطالب ارائه شده در این بخش میتوان گفت که کتابداران سنگ زیر بنای جامعه اطلاعاتی هستند و کاربران برای دستیابی به سطح گستردهای از منابع، به کمک کتابدار مرجع نیاز دارند و تنها راه حل موجود تلفیق منابع انسانی و رایانهای است که در بخشهای دیگر متن حاضر درباره چگونگی انجام فرآیند مرجع در کتابخانههای مجازی به بحث خواهیم پرداخت.
در این میان کتابدار مرجع با توجه به لزوم ارائه خدمات مرجع مناسب به کاربران، میتواند نقشی مهم و کلیدی بازی کند، چرا که بنا به گفته بنی ناردی همیشه کارهایی وجود دارد که ما انسانها میتوانیم انجام دهیم ولی رایانه نمیتواند به درستی از عهده آن برآید و همواره کاربران برای دستیابی به سطح گستردهای از منابع به کمک کتابداران مرجع نیاز دارند و تنها راه حل عملی موجود تلفیق منابع انسانی و نظامهای رایانهای است."