چکیده:
در حالی که تحقیقات جاری تمایل دارند به برخی عوامل انسانی نظیر سازگاری
فیزیکی و فکری با نظامهای اطلاعاتی توجه نشان دهند و آنها را بررسی کنند؛تحقیقات
اندکی هم به بررسی رفتار انسانی در فرایند جستجوی اطلاعات میپردازند.این مقاله به
تعیین بعضی عوامل رفتاری میپردازد که در طراحی یک نظام بازیابی اطلاعات و اثربخشی
آن تأثیر میگذارد.همچنین درباره به کار بردن بعضی اصول رفتار انسانی در طراحی رابط
5 کاربر توضیح میدهد.
خلاصه ماشینی:
"civecaraS بازیابی اطلاعاتی با توجه به عوامل تغیر انسان تمرکز کردهاند یا اینکه درباره فرضیه عوامل فکری و فیزیکی انسانی که در طراحی نظامهای بازیابی اطلاعات و جنبههای رابط آنها تأثیر میگذارند، انجام شده است.
براساس این اصل، رابط نظام بازیابی اطلاعاتی باید این امکان را داشته با شد که اطلاعاتی را درباره کاربر استخراج کند و نشانههای توانایی جذب اطلاعات توسط کاربر را ارائه دهد تا مشخص شود که کاربر در چه سطحیست و چه کار میکند.
هنوز در میان این سه عنصر روابط وجود دارد که نهایتا مشخص میکنند که مدارک بازیابی شده مرتبط هستند یا نه؟مثلا برای کاربر به ویژه برای کاربر مبتدی سخت است که فضای مدرکی را که بیش از سه بعد دارند، تصور کند و فقط فرایند بازیابی را تصور میکند.
اگر استفاده از نظامهای بازیابی اطلاعات مشکل است، به این دلیل است که مراحل جستجوی زیادی دارند یا فرامین آن روشن نیستند یا اینکه موانع زبانی یا فرهنگی در سطح بین المللی وجود دارد، به همین دلایل کاربران از به کار بردن این نظامها اجتناب میکنند و به دلیل در برداشتن اطلاعات کم ارتباط و یا ناقص از آنها استفاده نمیکنند.
در طراحی یک فایل کمک یا راهنما 1 برای یک نظام بازیابی اطلاعاتی، محتویات فایل راهنما که در صفحه نمایش در موقعیتهای مختلف ظاهر میشود، باید با نیازهای جاری کاربران منطبق باشد ولی در نظامهای فعلی فایل راهنما دارای اطلاعاتی مشابه و یکسان بدون توجه به نیازهای جاری کاربران است.
چنین تحقیقی اجازه خواهد داد که طرح نظامهای بازیابی اطلاعات واقعا ابزارهای ارتباط تعامل باشند و ضمن پاسخگویی به سؤالات طبیعی انسان، طوری طراحی شوند که سادگی و سازگاری میان کاربر و نظام را به وجود آورند."