Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر جنسیت و دیگر ویژگی های جمعیت شناختی در رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (15 صفحه - از 35 تا 49)

کلیدواژه ها :

جنسیت ،رضایت شغلی ،کتابداران ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،ویژگی‌های جمعیت شناختی

کلید واژه های ماشینی : کتابداران ، رضایت شغلی کتابداران ، رضایت شغلی ، کتابخانه‌ها ، رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی ، میانگین رضایت شغلی کتابداران برحسب ، رضایت شغلی کتابداران شاغل ، کتاب‌داری ، پژوهش ، زنان

در این مقاله با استفاده از روش پیمایشی، تأثیر جنسیت و دیگر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بر رضایت شغلی کتابداران 73 کتابخانه مرکزی دانشگاهی ایران بررسی شده است.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که زنان کتابدار به‌طور معناداری کمتر از مردان از شغل خود رضایت دارند و رضایت شغلی در میان کتابداران برحسب سن، میزان تحصیلات، سابقه اشتغال در حرفه کتابداری، نوع استخدام، میزان دریافتی ماهانه و اشتغال به امور مدیریتی و دیگر امور کتابخانه به‌طور معناداری متفاوت است.

خلاصه ماشینی:

"یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که زنان کتابدار به‌طور معناداری کمتر از مردان از شغل خود رضایت دارند و رضایت شغلی در میان کتابداران برحسب سن، میزان تحصیلات، سابقه اشتغال در حرفه کتابداری، نوع استخدام، میزان دریافتی ماهانه و اشتغال به امور مدیریتی و دیگر امور کتابخانه به‌طور معناداری متفاوت است. همان‌طور که در جدول 1 منعکس شده است، میانگین رضایت شغلی زنان(77/88)و مردان(88/91)دارای تفاوت معنادار است(009/0 p)به این ترتیب ملاحظه می‌شود که مردان کتابدار شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های مراکز استان‌های کشور بیش از زنان کتابدار شاغل در این کتابخانه‌ها از شغل خود رضایت دارند و با این نتیجه‌گیری، فرضیه پژوهش تأیید شد. این متغیرهای موجب نارضایتی، حتی عوامل درونی-محتوایی 3 شغل را نیز در برمی‌گیرند؛از آنجا که این‌گونه عوامل یعنی متغیرهایی مانند تنوع، استقلال، به‌کارگیری توانایی‌ها، موفقیت مسئولیت، چالش و رقابت و شرایط فیزیکی مربوط به ماهیت کار، جزء ذات و ماهیت کار هستند (2:265-269)و رضایت شغلی زنان از این متغیرها نیز کمتر از مردان است، نمی‌توان تصور کرد که نارضایتی زنان نسبت به مردان صرفا از شرایط اجتماعی و فرهنگی حاصل شده باشد، هرچند این‌گونه عوامل نیز با توجه به برخی یافته‌های پژوهش در نارضایتی زنان بی‌تأثیر نیست(شاهد این مدعا اندک بودن رضایت شغلی زنان از متغیرهایی مانند مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، رابطه با سرپرست یا مدیریت، قدردانی، فرصت‌های ادامه تحصیل، رشد فکری، ارتقاء شغلی و حقوق و مزایای شغلی نسبت به مردان کتابدار است)."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.