چکیده:
کتابداران و کتابخانهها در عصر حاضر باید نقش پل ارتباطی میان گذشته، حال
و شاهراههای ورودی آینده را ایفا کنند.آنها با ایجاد ارتباطات فناورانه، شخصی و
سازمانی میتوانند در ایفای این نقش حساس موفق شوند.کتابداران در مواجه با چالشهای
تغییر محیط، میتوانند با تکیه بر اصول پایهای و سنتی کتابداری، محیطهایی جدید خلق
نمایند و تحولات لازم را در کتابخانهها ایجاد کنند.چنین تحولاتی در عصر حاضر برای
کتابداران حرفهای وظایفی جدید ایجاد مینماید که حسن عمل به آنها موجب ارتقاء
کیفیت خدمات کتابخانهای خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"کتابداران متخصص باید با الگو گرفتن از روشهای قدیمی تلاش نمایند خود را با محیط جدید اطلاعرسانی الکترونیکی مطابقت دهند و با آموختن درباره فناوریهای جدید و کسب آگاهی از نقاط قوت و اساس کتابداری بر مهارتهایی نظیر سازماندهی و آموزش کاربران نهاده شده است به همان شیوهای که در بالا شرح داده شد.
در همایشی در 1995 در دانشگاه هاروارد از سوی گروه پژهشی کتابخانه برگزار شده بود، دکتر استانلی چودورو 1 نقش یک کتابدار را چنین تعریف کرد:در دهه 2090 هیچ محقق و گروه پژوهشی بدون حضور کتابدران حرفهای باید ارتباط خود را با متخصصان رایانه و صاحبان فناوری مجموعه خویش تقویت کنند، در عمل نوآوری سهیم باشند، را شناسایی نمایند و به صورت گروهی در فعالیتها مشارکت داشته باشند.
هرچند میدانیم مجموعهسازی و سازماندهی کتابخانه وظیفه سنتی کتابدار بوده است، اما در الگوی جدید کتابخانهای، کتابخانه مانند یک مرکز آموزشی عمل میکند و کتابدار در این کتابخانهها اطلاعات جدید و منابع تحقیقی را در اختیار مراجعه کننده قرار میدهد و مهارتهای لازم را برای استفاده کاربران از منابع اطلاعاتی به آنها آموزش میدهد.
برای این تغییر و تحول عمیق در خدمات کتابخانهای، نخست لازم است در رفتار، دیدگاه و دانش شخصی مدیران و کتابداران تغییراتی به وجود آید و این تغییر باید در فرد فرد کارکنان انجام گیرد و بعد آنها باید در کنار متخصصان رایانهای به ترسیم مناسبترین تغییرات با استفاده از الگوهای سنتی کتابخانهها، بپردازند."