چکیده:
توانمندی نظام آموزشی یک کشور در تربیت نیروی انسانی کارآمد، از عوامل
مؤثر در پیشرفت آن کشور است.استفاده از فناوری اطلاعات برای فراگیری دانش و مهارت
به عنصری ضروری در آموزش و پرورش تبدیل شده است.این مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت
فناوری اطلاعات، به اهداف و کاربردهای آن در نظام آموزشی(از مدرسه تا دانشگاه)و
همچنین انواع آموزش با کمک پدیده فناوری اطلاعات و فرایند آن اشاره میکند.آموزش
فناوری اطلاعات به معلمان، و طرحهای آموزش و پرورش در این زمینه، و همچنین نقش آن
در دانشگاهها از دیگر مباحث این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"برای ورود فناوری اطلاعات به مدارس و راهاندازی نظام آموزشی جدید، عوامل زیر عوامل پایهای و زمینه اجرایی به شمار میروند، ضمن اینکه زیرساختهای مخابراتی کارآمد و نظام شبکهای کامل با کابلهای مناسب و خدمات دهندههای وب و شبکه محلی مناسب نیز باید فراهم شده باشد: 1.
کسب دانش فناوری اطلاعات در سطح پایه اول اینکه در این سطح دانشآموزان باید دانش نظری را درباره رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی و تأثیرات آنها روی جامعه به دست آورده باشند و آموزش لازم را در رشتهای که تحصیل میکنند، درباره اینکه چگونه علم الکترونیک و رایانه به پردازش اطلاعات کمک میکند و مشکلات آن رشته را حل مینماید، داشته باشند.
چهارم اینکه دانشآموزان باید مهارتهای پایه را در استفاده از فناوری ارتباط راه دور 1 ، اینترنت و وب جهانگستر، برای برقراری ارتباط با دیگران و استفاده مؤثر از پایگاهها و منابع اطلاعاتی رایانهای که به صورت شبکههای محلی در سراسر جهان وجود دارد، داشته باشند.
برای فائق آمدن بر این چالش، لازم است استادان دانشگاه نیز در امر آموزش و پژوهش مهارتهای زیر را کسب نمایند: -کسب مهارتهای فناوری اطلاعات در زمینه ارتباطات چندرسانهای، -کسب مهارت استفاده از چندرسانهایها برای آموزش دروس و ارائه سخنرانیهای کلاسی، -کسب مهارت لازم برای راهنمایی دانشآموزان به استفاده اشتراکی از فناوری و تشکیل گروههای مباحثه، -توانایی ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان برای بهکارگیری از فناوری اطلاعات در حل مسائل درسی، -کسب مهارتهای لازم برای تولید نرمافزارهای آموزشی که به صورت تعاملی با فراگیر ارتباط برقرار میکند، -کسب مهارت در ایجاد صفحات وب و انتشار آن بر روی شبکه برای تسهیل ارتباط با فراگیران."