Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی سؤالات کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و عدم تطابق آن با واحدهای درسی دوره کارشناسی این رشته

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 11 تا 24)

کلیدواژه ها :

آزمون کارشناسی ارشد ،رشته کتابداری و اطلاع رسانی ،دروس تخصصی دوره کارشناسی کتابداری

کلید واژه های ماشینی : کارشناسی ، آزمون کارشناسی‌ارشد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، سؤالات کارشناسی‌ارشد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، تناسب سؤالات آزمون کارشناسی‌ارشد ، واحدهای درسی دوره کارشناسی ، گروه‌های آموزشی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، کتاب‌داری ، تناسب سؤالات آزمون کارشناسی‌ارشد کتاب‌داری ، آزمون کارشناسی ، دروس تخصصی دوره کارشناسی

پژوهش حاضر تناسب سؤالاتدرک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداریآزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی را با دروس تخصصی دوره کارشناسی این رشته بررسی می‌کند.تأثیر عاملی نظیر جنسیت، رشته، معدل محل تحصیل دوره کارشناسی پذیرفته شدگان بر قبولی آنان در آزمون کارشناسی ارشد و همچنین دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی سراسر کشور درباره شیوه برگزاری آزمون، مواد امتحانی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد نیز مورد توجه بوده‌اند.نتایج پژوهش حاکی از آن است که:1)میان سؤالات تخصصی طرح شده در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و واحدهای درسی این رشته در دوره کارشناسی تناسبی وجود ندارد؛2)کارشناسان زبان انگلیسی از کارشناسان دیگر رشته‌ها در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری موفق‌تر بوده‌اند؛3)معدل و دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی از عوامل مؤثر بر پذیرش داوطلبان بوده است؛4)اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه فعلی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و تناسب سؤالات نگرشی مثبت ندارند.

خلاصه ماشینی:

"تأثیر عاملی نظیر جنسیت، رشته، معدل محل تحصیل دوره کارشناسی پذیرفته شدگان بر قبولی آنان در آزمون کارشناسی ارشد و همچنین دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی سراسر کشور درباره شیوه برگزاری آزمون، مواد امتحانی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد نیز مورد توجه بوده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که:1)میان سؤالات تخصصی طرح شده در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و واحدهای درسی این رشته در دوره کارشناسی تناسبی وجود ندارد؛2)کارشناسان زبان انگلیسی از کارشناسان دیگر رشته‌ها در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری موفق‌تر بوده‌اند؛3)معدل و دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی از عوامل مؤثر بر پذیرش داوطلبان بوده است؛4)اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه فعلی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و تناسب سؤالات نگرشی مثبت ندارند. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که تعداد پرسش‌های هر یک از سه ماده آزمونی(معارف، زبان خارجی، درک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداری)متناسب با تعداد واحدهای دروس دوره کارشناسی این رشته نیست (7:1-22) بررسی وضعیت آزمون کارشناسی ارشد در کشور در دیگر رشته‌ها نیز به طور پراکنده مطالعه شده است. برای سنجش نگرش اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به مواد آزمونی و تناسب سؤالات آزمون کارشناسی ارشد این رشته، پرسش‌هایی به شرح جدول 9 طرح گردید. نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به شیوه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد کتابداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌گیری و پیشنهادها یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که توزیع پرسش‌های مادهآزمودنیدرک و تجزیه و تحلیل مطالب کتابداریمتناسب با تعداد واحدهای دروس تخصصی مورد توجه در آزمون نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.