چکیده:
در این نوشتار به حقیقت مقام ابراهیم خواهیم پرداخت و اینکه فضیلت آن تا چه حد است، مکانش در عصر ابراهیم خلیل علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کجا بوده و جابهجایی آن در زمان خلیفة دوم چگونه انجام شده است.همچنین نقش و جایگاه مقام ابراهیم در مورد دو مسألة فقهی؛ «طواف میان کعبه و مقام ابراهیم» و «نمازطواف پشت مقام ابراهیم» را تبیین خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
"جای اصلی مقام دلایل، قرائن و شواهدی وجود دارد که مقام ابراهیم در عهد ابراهیم خلیل علیه السلام و عهد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (بعد از فتح مکه و حکومت خلیفة اول) به کعبه چسبیده بوده و در عصر خلیفة دوم به جای فعلی منتقل شده است.
4. نظریة برخی از علما ـ آیـت الله گلپایگانی= با استناد به این روایت، تأکید میکند که مقام ابراهیم علیه السلام در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به کعبه چسبیده بوده و خلیفه دوم آن را به مکان فعلی ـ که مکان عصر جاهلیت است ـ منتقل کرد.
[20] نتیجه: از دلایل یاد شده استفاده میشود که مقام در عهد ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام و نیز در عهد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، از فتح مکه به بعد، در کنار دیوار یا چسبیده به دیوار کعبه بوده و در دوران خلافت عمر و به فرمان وی، به جای فعلی انتقال یافته است؛ و این همان جایی است که در عصر جاهلیت بود.
» [40] و اما دلیل این سخن که «در خلف مقام، هرجا که قرار گرفته باشد» برای نماز موضوعیت دارد، روایتی است که کلینی از ابراهیم بن ابو محمود نقل کرده است: «قلت للرضا علیه السلام أصلی رکعتی طواف الفریضة خلف المقام حیث هو الساعة أو حیث کان علی عهد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ؟ قال: حیث هو الساعة»."