چکیده:
مقاله مروری پیش رو داده، اطلاعات، دانش و خرد را از دیدگاههای مختلف تعریف و
تبیین میکند و برای نشان دادن روابط آنها با همدیگر الگویی را ارائه میدهد.در
ادامه، ضمن تقسیم بندی دانش، به بررسی مدیریت داده، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش
از مناظر گوناگون و شیوهها و فعالیتها و حوزههای مرتبط با مدیریت دانش میپردازد
و در پایان، اشارهای به کاربرد آن در کتابخانهها دارد.
خلاصه ماشینی:
"حسین، لوکاس و علی عصر حاضر را عصر دانشورزان 1 نامیدهاند و مینویسند:«مدیریت دانش ابتکاری تازه برای تبدیل الگوی نظام اطلاعاتی از رویکرد پردازش داده و ارائه اطلاعات به رویکرد گردآوری و استفاده از دانش در سازمانهاست که از به کارگیری تخصص و مهارت انباشته در ذهن و زوایای پنهان افراد تا تبدیل آنها به منابع مکتوب و مدون را بلینگر مدیریت دانش را عبارت می داند از اخذ ذخیره کاربری مجدد دادهها اطلاعات الگوها و نظایر آنها به منظور فهم و ایجاد ارتباط بین آنها و تبدیل آنها به شکلی معنادار برای انتقال به دیگران که فایدهاش قادر ساختی اعضای یک سازمان به آیندهنگری و تعامل کارآمد است.
»ضمن تأکید بر نقش حیاتی و حساس دانش در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع، اجزاء و محورهای دانش را که مدیریت دانش ناظر و عامل بر آنهاست، به نقل از کمیته ارزیابی دانش امریکا 3 در شش مقوله اصلی (مشتمل بر مقولههای فرعی دیگر)دستهبندی میکند که شامل انگیزش برای کسب و (1) miK (2)آن دو انتشار دانش را از عمده فعالیتهای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تلقی میکنند که شامل پخش یا توزیع اطلاعات، گزینش منابع اطلاعات با تعامل کاربران، تبادل اطلاعات و جریان آن در بین افراد جامعه و بالاخره به کارگیری اطلاعات و دانش به منظور ارتقای تحقیق و توسعه(DR)است(1)(3) tnemssessA egdelwonK no eettimmoc به کارگیری دانش، خلق و تولید دانش، دسترسی به دانش، جذب و فهم دانش، اشاعه و پخش دانش، و استفاده از دانش در تقلاهای اقتصادی، اجتماعی و تولیدی است(15:17-20)."