چکیده:
هدف این مقاله بررسی نیاز به ابزارهای سازماندهی دانش 5 نظیر ردهبندی کتابخانه
6 ، اصطلاحنامهها(گنج واژهها) 7 و نظامهای سرعنوان موضوعی 8 به گونهایست که
بتوان آنها را در محیط شبکه باز به طور کامل ارائه کرد و در دسترس گذاشت نویسندگان
به جایگاه و اهمیت ابزارهای سنتی سازماندهی دانش در کتابداری در ارتباط با محیط
فنی(تکنیکی)و انتظاراتوب معناشناختی 9 نگاه میکنند.نیازهای آینده در این بافتار 10 ، مطرح شده است، نیازهایی که بر ضرورت نظام های
سازماندهی دانش با هدف پشتیبانی از میان کاربری 11 معناشناختی، تأکید دارد.برای قابلیت اشتراک کامل ابزارهای سازماندهی دانش، لازم است آنها بر حسب الگوهای
مفهومی و دادهای از نو قالببندی شوند شکل جدیدی به آنها داده شود.برخی رویکردهای
مفید درباره این مسئله که هم اکنون در گسترشهای روششناختی و فنی در حوزههای
الگوسازی هستی شناختی 12 و تبادل دادههای اصطلاحشناختی و واژهنامه نگاری(فرهنگ
نگاری) 13 وجود دارند، مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"در شرایطی که به استانداردهای همه جانبهتر نیاز است، تعداد اندک رهنمودهای بینالمللی موجود در این حوزه(مانند ایزو 2788 و5964 به ترتیب برای اصطلاحنامههای تک زبانه و چند زبانه)ناکافی شناخته شدهاند این استانداردها بسیار مقدماتی هستند و سه دهه از عمر آنها میگذرد و نمیتوانند هر نوع نظام سازماندهی دانش را پشتیبانی کنند و توان لازم برای ایجاد هستیشناسی مورد توافق در حیطه گفتمان موجود در حوزه سازماندهی دانش را ندارند و حتی این یک تناقض است چرا که حوزه سازماندهی دانش هنوز فاقد مبنای دقیقی 11 برای اجماع مفهومی و اصطلاح شناسی است، همان طور که این مسئله هم صحت دارد که ابزارهای عملی هنوز متأثر از سنتهای فناورانه محلی و تاریخی خود هستند.
در خصوص حالت اول-فایلهای مستند مارک، خواه برای نظامهای الفبایی موضوعی، خواه برای نظامهای ردهبندی-الگوی دادهای 19 و مدلهای کارکردی 20 زیربنایی غالبا از نیازهای مدیریتی کتابشناختی استخراج شدهاند و براساس اهداف دیگری که میشود علاوه بر این برای ابزارهای سازماندهی دانش به مثابه منابع مستقل از دادههای کتابشناختی به کار نمیروند.
اما عملکرد ضمنی مدلسازی به طور کلی از این فراتر میرود، و صرفا گامی در جهت ساخت ابزارهای سازماندهی دانش به شمار نمیآید، بلکه گامی در مدیریت است که باید دائما به آن پرداخت، چرا که نظامها با تغییر اطلاعات تکامل مییابند بنابراین تأکید دادهای به منزله بخش (1) smetsys gnitroppuS (2) citarcnysoidI (3) sdeen gnilledom (4) ytilibasU (5) ssenevisserpxe citnaneS (6) resU (7) srehcraes (8) sredivorP مهمی از معماری اطلاعات 1 هم در نظامهای فردی 2 و نظامهای چندگانه 3 ، و هم در طراحی فضاهای باز اطلاعاتی 4 موجه جلوه داده شدهاند."