چکیده:
<P>هدف:بررسی اثر جنسیت و محتوای عاطفی بر عملکرد حافظهء آشکا و ناآشکار.روش:این پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای در 90 دانشجوی فنی و مهندسی دورهء کارشناسی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد.برای تکالیف حافظهء ناآشکار،متونی با محتوای مثبت، منفی و خنثی به کار رفت.هنگامی که شرکتکنندگان متون را با صدای بلند و تاحد امکان با سرعت میخواندند(البته نه آنقدر سریع که چیزی نفهمند)مدت خواندن آنها اندازهگیری و در پایان آزمون بود،اجرا میشد.یافتهها:در هر دو حافظه(آشکار و ناآشکار)،بهترین عملکرد در گروه مردان به تکلیف مثبت مربوط میشد،اما بهطور کلی،زنان در حافظهء آشکار بهتر از مردان عمل میکردند.</P><P> یافتهء دیگر،سرعت خواندن متون بود که گروه زنان در متون خنثی از همهء گروهها عملکرد بهتری داشتند.نتیجهگیری:عملکرد حافظهء آشکار و ناآشکار در دو جنس،باتوجه به تکلیف،باهم تفاوت داشت؛بدین صورت که در هر دو حافظه،مردان در تکلیف مثبت و زنان در تکلیف منفی بهترین عملکرد را داشتند.</P>
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر برپایهء پژوهش بارتون و همکاران(4002) که به منظور بررسی نقش تفاوتهای جنسیتی در حافظهء آشکار و ناآشکار با استفاده از متون عاطفی انجام شده بود،برای بررسی نقش تفاوتهای جنسیتی در حافظهء آشکار و ناآشکار باتوجه به نوع تکلیف طراحی گردید.
ابزار پژوهش 1-متون دارای محتوای مثبت،منفی و خنثی 2-آزمون هوشی ریون 3-سؤالهای چهار گزینهای از متون متون با توجه به مطالعه و بررسی کتابها و مقالههای علمی معتبر(ازجمله پژوهش بارتون و همکاران،4002)ساخته شدند که نقش تفاوتهای جنسیتی را در حافظهء آشکار و ناآشکار نسبت به متون عاطفی بررسی کرده بودند،اما چون متون موجود در آن مقاله به دلیل تفاوتهای فرهنگی برانگیزانندهء عواطف (مثبت و منفی)دانشجویان ایرانی نبودند،مورد استفاده قرار نگرفتند و فقط ایدهای برای ساخت فراهم کردند.
د-مقایسهء عملکرد حافظهء آشکار و ناآشکار در زنان و مردان نتایج جدول 6 نشان میدهد که t مشاهده شده در حافظهء آشکار (t 2/038) ،در سطح آلفای 5 درصد معنادار است.
در بررسی عملکرد گروهها در تکالیف حافظهء آشکار و ناآشکار،عملکرد حافظهء آشکار و ناآشکار مردان در متون مثبت بهتر از سایر گروهها بود که این با یافتههای پژوهش بارتون و همکاران(4002)که در آن عملکرد حافظهء آشکار و حافظهء ناآشکار آزمودنیهای مرد در تکالیف عاطفی بهتر از تکالیف خنثی بود،همسوست.
درمقابل،عملکرد هردو حافظه(آشکار و ناآشکار)در تکالیف منفی،در آزمودنیهای زن بیشتر بود که با پژوهش باش7و گیر8(1002)که به بررسی حافظهء آشکار و ناآشکار در زمینهء اطلاعات جنسی و هیجانی مثبت و منفی پرداختند،همسوست که میتواند باتوجه به بیشتر بودن اختلالات خلقی(افسردگی)در زنان با سوگیری منفی آنها در بازیابی اطلاعات تبیین شود."