چکیده:
مرجع مجازی که همان خدمات مرجع از طریق همایش ویدئویی 2 و پست الکترونیکیست،
یکی از اصطلاحات رایج و جدید در حرفه کتابداری و اطلاعرسانیست. فرایند مرجع از
طریق پست الکترونیکی به سختافزار و نرمافزار و تجهیزات ویژه نیاز دارد.این مقاله
بر آن است تا درباره همایش ویدئویی و فرایند مرجع در کتابخانههای دانشگاهی و
ویژگیهای کتابداران کتابخانههای دیجیتالی، همچنین قوانین حاکم بر جلسات همایش
ویدئویی مطالبی را ارائه نماید و در آخر نیز به بررسی معایب و مزایای ویدئو کنفرانس
میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"پیکربندی سختافزار در سالهای گذشته به علت گران بودن وسایل جنبی ایجاد همایش تصویری(دوربین کوچک، میکروفون، نظام صوتی و مانند آنها)که در قسمت بعد به آن اشاره میشود، استفاده از نظام همایش ویدئویی برای خدمات مرجع به فکر کسی خطور نمیکرد اما امروز باتوجه به اینکه رایانههای امروزی، اغلب خود دارای کارت صوتی با کیفیت خوب و بلندگو هستند و همچنین در بازار سختافزار دوربینهای ارزان قیمت و میکروفونهای ارزان قیمت هم یافت میشود، این امر بسیار ساده شده است و باتوجه به مزایای آنکه در قسمتهای بعدی به آن اشاره میشود در ارائه خدمات مرجع بسیار مفید خواهد بود و در واقع به گونهای ارتباط چهره به چهره را که در کتابخانههای سنتی میان کتابدار مرجع و مراجعهکننده برقرار بود برقرار میکند اما در مورد به کارگیری سختافزار موارد زیر را باید به خاطر سپرد.
هر چند همه موارد یاد شده به نوعی در محیط دیجیتالی یا همان کتابخانه رقومی 4 تغییر شکل دادهاند، اما در واقع همگی نیازهای هستند که استفادهکننده و یا همان کاربر در کتابخانههای رقومی برای دریافت آنها به بخش مرجع یا بهتر بگوییم در مبحث فوق به سالن همایش ویدئویی چگونه میتوان این خدمات را ارائه نمود، این سؤ الیست که در پی یافتن پاسخ آن هستیم؟ قبل از تشکیل همایش ویدئویی کتابدار مرجع میتواند باتوجه به تخصصی که در کاوش از شبکهها دارد و باتوجه به تخصص موضوعی خویش اطلاعات مورد نیاز در زمینه موضوعی همایش را جمعآوری کند و در یک مجموعه به شکل صفحه خانگی 5 گردآوری نماید تا در صورت لزوم مخاطبان و کاربران حاضر درهمایش ویدئویی را به منابع فوق ارجاع دهد و در واقع خدمات الف و ب که جزء خدمات مرجع پایه محسوب میشوند از این طریق ارائه شود."