چکیده:
هدف: پژوهش حاضربه مقایسه دیدگاه کاربران و کتابداران درباره کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی درجه یک شهر تهران پرداخته است. روش پژوهش: ارزیابی عملکرد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لایب کوال می باشد. جامعه پژوهش شامل 89 کتابدار و تعداد 40556 نفر از کاربران است که 381 نفر از کاربران به صورت تصادفی بر اساس فرمول جولی انتخاب شدند. یافته ها:در پاسخ به پرسش های اساسی نشان داده شد که در هر سه بعد لایب کوال (تاثیرگذاری خدمات، کنترل اطلاعات، مکان) از دیدگاه کاربران و کتابداران در وضع موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود داشته و هیچ کدام از ابعاد در وضعیت موجود نتوانسته است به حد مورد انتظار آنان دست یابد.همچنین میزان کیفیت ارائه خدمات کتابخانه های عمومی بالاتر از حد مطلوب است. نتیجه گیری: در پاسخ به فرضیات پژوهش، یافته ها حاکی از آن هستند که در زمینه ابعاد سه گانه پرسشنامه لایب کوال مورد استفاده در کتابخانه های مورد مطالعه، از دیدگاه هر دو گروه کاربران و کتابداران، بعد تاثیرگذاری خدمات نسبت به دیگر ابعاد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.همچنین از دیدگاه کتابداران زن مورد مطالعه کاربران بیش از حد، از کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی انتظار دارند. مقایسه دیدگاه های کتابداران و کاربران مورد مطالعه در زمینه کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی حاکی از آن بود که مابین دیدگاه کتابداران و کاربران مورد مطالعه در زمینه میزان کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی در وضع موجود تفاوت معناداری وجود داشته و کتابداران به صورت معناداری بیشتر از کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دروضعیت موجود رضایت داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"uodilliryK o} جدول 4-نتایج آزمون ویل کاکسون جهت مقایسه دیدگاه کتابداران مورد مطالعه در زمینه تأثیرگذاری خدمات کتابخانههایعمومی در وضع موجود و مورد انتظار (به تصویر صفحه مراجعه شود)در پاسخ به سوال چهارم:از نتایج جدول 4 چنین برمیآید که میانگین رتبههای مثبت بیشتر از رتبههای منفی بوده است.
از آنجا که مقدار آزمون فریدمن محاسبه شده در این زمینه(9/21- r2^X با درجه آزادی 2 در سطح خطای کمتر از0/01 بزرگتر بوده است،بنابراین میتوان نتیجه گرفت مابین دیدگاه کتابداران مورد بررسی از لحاظ ابعاد سهگانه لایب کوالتفاوت معناداری وجود داشته و برای کتابداران مورد مطالعه بعد تأثیرگذاری خدمات از اهمیت بالاتری نسبت به سایر ابعاد لایبکوالبرخوردار بوده است.
که نتایج کسب شده از آزمون فریدمن نشان داد که مقدار محاسبه شده(2/99- r^2X از مقدار مجذور کای جدول(9/21- 2^X با درجه آزادی 2 در سطح خطای کمتر از 0/01 بزرگتر است،ازاینروچنین نتیجه گرفته میشود که مابین دیدگاه کاربران مورد مطالعه از لحاظ ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانههای عمومیتفاوت معناداری وجود داشته و برای کاربران مورد بررسی بعد تأثیرگذاری خدمات نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانههااز اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.
علاوه بر آن نتایج بهدست آمده از آزمون ویل کاکسون در این زمینه نشان داد که مقدار Z محاسبه شده به صورت معناداری از مقدار Z جدول بزرگتر بوده است در نتیجه از دیدگاه هر دو گروه کاربران و کتابداران،بعد تأثیرگذاری خدمات کتابخانههای عمومی در وضعیت موجودنتوانسته است به حد مورد انتظار آنان دست یابد."