چکیده:
تجارت الکترونیکی معمولا مفهومی چون سودآوری از فعالیتهای تحت وب را دارد، اما
هدف اصلی آن در واقع استفاده از وب برای کسب درآمد است که ممکن است موارد مختلفی از
قبیل فعالیتهای مالی الکترونیکی، بازریابی و تبلیغات را در بر گیرد تجارت
الکترونیکی مستقیم، غیر مستقیم و رقومی از سطوح اصلی تجارت الکترونیکی هستند که
بسته به نیاز مراکز مختلف میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.تجارت الکتروینکی
بهطور بالقوه کتابخانهها را در رسیدن به اهدافشان در قرن بیست و یکم تقویت کرده
است.لذا میتواند به عنوان روشی برای اصلاح هزینهها و همچنین فراهمکننده
قابلیتهای فراوان برای کتابخانهها به کار رود و منبع درآمد جدیدی را برای آنها
فراهمسازد.برای استفاده از تجارت الکترونیک در کتابخانهها، کتابداران ابتدا باید
اهداف نمایند.از اینرو مقاله حاضر برخی اهداف پیوسته و ناپیوسته مشترک را جهت تأمل
درباره آنها فراهم ساخته است و فهرستی از برخی نکات مهم مطرح در تهیه راهبرد تجارت
الکترونیکی برای کتابخانهها را ارائه داده است.در ادامه نیز نمونههایی از
کاربردکای تجارت الکترونیکی در برخی از کتابخانهها معرفی شده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده تجارت الکترونیکی معمولا مفهومی چون سودآوری از فعالیتهای تحت وب را دارد، اما هدف اصلی آن در واقع استفاده از وب برای کسب درآمد است که ممکن است موارد مختلفی از قبیل فعالیتهای مالی الکترونیکی، بازریابی و تبلیغات را در بر گیرد تجارت الکترونیکی مستقیم، غیر مستقیم و رقومی از سطوح اصلی تجارت الکترونیکی هستند که بسته به نیاز مراکز مختلف میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
از اینرو مقاله حاضر برخی اهداف پیوسته و ناپیوسته مشترک را جهت تأمل درباره آنها فراهم ساخته است و فهرستی از برخی نکات مهم مطرح در تهیه راهبرد تجارت الکترونیکی برای کتابخانهها را ارائه داده است.
تجارت الکترونیک بهطور بالقوه اهداف کتابخانهها را در قرن بیست و یکم بهبود میبخشد تجارت الکترونکی معمولا مفهومی چون سودآوری از فعالیتهای تحت وب را دارد، اما هدف اصلی آن در واقع استفاده از وب برای کسب درآمد است که ممکن است موارد مختلفی از قبیل فعالیتهای مالی الکترونیکی، بازاریابی و تبلیغات را در بر گیرد.
چه تعدادی از آنها در کتابخانه شما کاربرد دارند؟میتوانید درباره اهداف دیگر نیز فکر کنید؟ -افزایش درآمد؛ -تولید منابع اطلاعاتی جدید با کیفیت بهتر؛ -فراهم آوردن خدمات(7روز هفته و 24 ساعت شبانه روز باز باشد)؛ -بازاریابی برای مؤسسه خودتان شامل خدمات، ساختمان فیزیکی کتابخانه و کتابخانه مجازی؛ -حمایت مالی از برنامههای آموزشی؛ -تدریس؛ -تثبیت خدمات؛ -ایجاد امکان دستیابی برابر به اطلاعات؛ -افزایش سرعت تحویل اطلاعات؛ -افزایش اندازه بازار؛ -ایجاد وحدت در میان گروهها و افراد؛ -یافتن جریانهای جایگزین درآمد(درآمد پیوسته میتواند به درآمدهای دیگر، مثل عضویت و نظایر آن، افزوده شود)؛ -افزایش بهرهوری؛ -ارائه خدمات بهینه به مراجعان؛ -کاهش هزینههای اداری؛ -ارائه خدمات با ارزش افزوده؛ -تصفیه اطلاعات(پالایش اطلاعات)."