چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی اثربخشی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد می باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، 11 استاد و 547 دانشجوی دوره مجازی این دانشگاه می باشد. نمونه آماری استادان به علت محدود بودن آنها برابر با جامعه ی آماری آنها (11 استاد) بود و از جامعه آماری دانشجویان براساس جدول کرجسی و مورگان 226 نفر به عنوان نمونه، انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته می باشد. جهت سنجش روایی پرسش نامه، روایی محتوایی آن بررسی شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، برای استادان 92/0 و برای دانشجویان 86/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های t تک نمونه ای و t گروه های مستقل) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر استادان اثربخشی دوره آموزش مجازی مطلوب بوده و دانشجویان اثربخشی این دوره را در حد متوسط برآورد نموده اند. همچنین مقایسه بین نظرات استادان و دانشجویان نشان داد که استادان در مورد اثربخشی دوره آموزش مجازی، نظرات مثبت تری نسبت به دانشجویان دارند.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا تحقیقات دیگری نیز انجام گردیده است که برخی از آنها به این شرح میباشد: نتایج به دست آمده از تحقیق بدریان(1387)نشان داد که برنامه درسی یادگیری الکترونیکیرشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی از دیدگاه استادان و دانشجویان ازمطلوبیت لازم برخوردار میباشد.
ؤال اول: اثربخشی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد از نظر استادان چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول شماره 3 آمده است،در گروه استادان چون در عناصر محتوا (t-7/518) ،طراحی صفحات (t-3/990) ،سازماندهی مواد آموزشی (t-6/581 ،انعطافپذیری (t-4/036) ،حجم کاری t-4/957 و روشهای ارزشیابی (t-5/581) ،مقدار t محاسبه شده در سطح a-0/05 معنادار است.
ؤال دوم: اثربخشی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد از نظر دانشجویان چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همچنان که از دادههای جدول مشخص است،به دلیل آنکه در عناصر محتوا (t-6/065) ،طراحی صفحات (t-7/990) و حجم کاری (t-3/344) ،مقدار t محاسبه شده در سطح a-0/05 معنادار میباشد و از آنجا که مقدار مناسب t برای فاصله اطمینان 0/95 (a-0/05) با درجه آزادی202 در آزمون دو سویه(بدون جهت)،1/96 میباشد،لذا میتوان چنین استنباط کرد که از نظردانشجویان عناصر مذکور از اثربخشی مطلوبی برخوردارند.
ؤال سوم: آیا بین دیدگان استادان و دانشجویان از لحاظ اثربخشی دوره آموزش مجازی تفاوتمعناداری وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که دادههای جدول 5 نشان میدهد،مقدار t--3/87 با درجه آزادی 212 در سطح0/000 معنادار میباشد.
نتایج یافتههای این تحقیق نشان داد که از نظر استادان،اثربخشی دورهی آموزش مجازی درعناصر سازماندهی مواد آموزشی،انعطافپذیری و میزان حجم کاری مطلوب و توانایی دوره درایجاد انگیزه در دانشجویان در حد متوسط است."