چکیده:
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان اهمیت چهار فاکتور فن آوری، محتوا، مدرس و شیوه های یادگیری بر میزان اثربخشی دوره های الکترونیکی و نیز میزان رضایت از آنها از دیدگاه کارکنان بود. جامعه آماری شامل 110 نفر از کارکنان بانک سامان در سراسر ایران، که در دوره های الکترونیکی برگزار شده در سال 1390 شرکت کرده اند، بود. از بین این افراد به روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به تعداد 86 نفر طبق جدول مورگان انتخاب گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی می باشد. ابزار اصلی گردآوری داده ها، منابع کتابخانه ای و پرسش نامه محقق ساخته دو وجهی در مقیاس لیکرت بود. دادههای به دست آمده از پرسش نامه ها با استفاده از آماره های آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار) و آمار استنباطی (خی دو، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون ناپارامتری فریدمن) با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل های انجام شده نشان داد که هر چهار عامل نامبرده، در اثربخشی دوره های الکترونیکی نقش کلیدی دارند که به ترتیب اولویت عبارت اند از: کیفیت و شیوه های یادگیری با ضریب همبستگی 699/0، نوع فن آوری با ضریب همبستگی 654/0، محتوای دوره های الکترونیکی با ضریب هبستگی573/0 و مدرس با ضریب همبستگی 398/0.
خلاصه ماشینی:
"&%00408EEFG004G% ح)مقایسه رتبههای بین گویههای عامل رضایت از مدرس در دورههای الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از جدول 14 نشان میدهد که باتوجه به اینکه مقدار آزمون Chi--26/403) (square در سطح خطای کوچکتر از 0/01 معنیداری است،باید گفت با اطمینان 99 درصد بینگویههای عامل رضایت از مدرس دورههای الکترونیکی تفاوت وجود دارد و همچنین طبق نتایجبه دست آمده،میانگین رتبهای رضایتمندی کلی از مدرس دوره برابر با 4/45 بوده است کهنشاندهنده بیشترین اهمیت در بین عوامل مؤثر بر رضایت محتوای دورههای الکترونیکی بودهاست و گویه میزان تعامل برخط استاد در الویت بعدی قرار دارد.
ل)مقایسه رتبههای بین گویههای عامل رضایت از کیفیت و شیوههای یادگیری در دورههای الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از جدول 16 نشان میدهد که باتوجه به اینکه مقدار آزمون Chi--130/718) (square در سطح خطای کوچکتر از 0/01 معنیداری است،باید گفت با اطمینان 0/99 بینگویههای عامل رضایت از کیفیت و شیوههای یادگیری تفاوت معنیداری وجود دارد و همچنینطبق نتایج به دست آمده،میانگین رتبهای کاهش هزینه سفر و کاهش زمان صرف شده براییادگیری(نسبت به دورههای حضوری)برابر با 10/45 بوده است که نشاندهنده بیشترین اهمیت دربین عوامل مؤثر بر رضایت محتوای دورههای الکترونیکی بوده است و سایر گویهها نیز درالویتهای بعدی قرار دارند."