چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، وضعیت استفاده اعضای هیئت علمی و
پژوهشگران مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی، و مرکز آموزش عالی کشاورزی-اطلاعرسانی
جهاد کشاورزی تهران را از شبکه اینترنت بررسی و ارزیابی میکند.اطلاعات از طریق
پرسشنامهای حاوی 20 سؤال که در میان همه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران با مدرک
کارشناسی ارشد، دانشجوی دکترا و دکترا توزیع و پس از تکمیل، جمعآوری شد، گرد شده
است.پس از استخراج دادهها و ترسیم نمودارها به وسیلهنرمافزار اکسل، آنها تجزیه و
تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد بیش از 85 درصد از جامعه آماری از شبکهاینترنت
استفاده میکنند که بیشترین درصد(6/57)به مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی و 2/29
درصد به مرکز آموزش عالی کشاورزی-اطلاعرسانی تعلق دارد.همچنین بیشترین کاربران
شبکه ایتنرنت را دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تشکیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
"«از طرف دیگر، یکی دیگر از ویژگیهایی که این شبکه را از دیگر شبکهها متمایز میکند، تعداد روز افزون استفادهکنندگان آن است»(10:4) و«با توجه به اینکه یکی از اساسیترین معیارهای ارزیابی سودمندی یک تکنولوژی، استفاده از آن میباشد»(6:898) در این تحقیق سعی شده است تا مشخص شود که وضعیت استفاده جامعه تحقیق از شبکه اینترنت که یکی از محملهای اطلاعاتیست چگونه است؟اهمیت پژوهشیافتههای پژوهش حاضر بدان دلیل دارد که میتواند راهکارهای علمی مناسبی برای نارساییها و محدودیتهای استفاده از اینترنت، امکانات و گرایشهای اعضای هیئت علمی و پژوهشگران مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی، و مرکز آموزش عالی کشاورزی- اطلاعرسانی را در خط مشیها و برنامهریزیهای آینده تعیین و مشخص کند.
از آنجا که یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از کاربران مورد بررسی در محل کار راحتتر و بهتر از منزل از شبکه اینترنت بهرهبرداری میکنند، بنابراین لازم است که مراکز مورد بررسی بستر مناسبی را برای بهرهگیری آنان از شبکه اینترنت فراهم کنند تا امکان برخورداری از خدمات گسترده این رسانه برای آنان مهیا شود زیرا به نظر میرسد تعداد قابل توجهی از آنان به دلیل عوامل مختلفی مانند بالا بودن هزینههای اولیه استفاده از شبکه اینترنت، امکان دسترسی به آن را در منزل نداشته باشند.
همچنین با با همگانی شدن استفاده از خدمات شبکه اینترنت در امر آموزش و پژوهش و گستردگی منابع در این رسانه جهانی، مسئولان مراکز مورد مطالعه باید این رسانه را همچون دیگر رسانهها و ابزارهای اطلاعاتی تلقی کرده و دسترسی به آن را برای همه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران فراهم کنند."