چکیده:
این تحقیق به ارزیابی کاربردی وب سایتهای دانشگاهی در ایران میپردازد و هدف آن
کمک به کاربران برای تصمیمگیری درباره انتخاب پایگاه مناسب، و یاری متخصصان و
طراحان برای طراحی صفحات وب با کیفیت بالا برای دانشگاههاست. بدیهیست طراحی وب
سایت در دانشگاهها باید متناسب با اهداف سه گانه آنها (آموزشی، تحقیقاتی، و
خدماتی)باشد.در حال حاضر ضعفها و مشکلاتی در دیدگاههای نظری از جمله شناسایی
عناصر و ویژگیهای مهم در طراحی وب سایت دانشگاهی دیده میشود.بنابراین تحقیق حاضر
که از نوع کاربردیست با استفاده از شیوهارزیابانه، کاربردپذیری وب سایتهای
دانشگاههای صنعتی کشور که تعداد آنها به هفت مورد میرسید(یکی از آنها به دلیل
اینکه هنوز وب سایت آن به طور کامل طراحی نشده بود و در نتیجه قابل ارزشگذاری نبود
از جامعه تحقیق خارج شد) بررسی و ارزیابی کرد.ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق
سیاهه ارزیابی محقق ساختهای مشتمل بر 10 معیار با 109 مؤلفه بود که همه وب
سایتهای مورد نظر با آن سنجیده شد.تنایج به دست آمده از یافتههای تحقیق که با
استفاده از این سیاهه گردآوری شد، به 14 سؤال اساسی تحقیق درباره شناسایی مهمترین
معیارها و ویژگیها در طراحی وب سایت دانشگاهی، میزان انطباق وب سایتهای مورد نظر
با معیارهای مطرح در این پژوهش، وضعیت وب سایتهای مورد بررسی به طور کلی از
دیدگاههای کاربردپذیری در سطحی متوسط قرار دارند و بیش از نیمی از استانداردها در
آنها رعایت نشده است.در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود وب سایتهای
دانشگاهی ایران ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"درصد همخوانی وب سایتهای دانشگاههای صنعتی کشور با سیاهه ارزیابی کاربردپذیری-معیار مربوط به ناوبری/ویژگی مربوط به وجود نقشه سایت با نقشه در صفحهصنعتی سهند نیز با 6 امتیاز(4/21 درصد)در همخوانی با سیاهه مزبور(28 امتیاز)، فقط یکی از 5 مؤلفه اصلی مربوط به این ویژگی یعنی وجود نقشه سایت یا نمایه بر روی صفحه اصلی و صفحات پیوندی را رعایت کرده به هر حال چنان که نتیجه این تحقیق نشان میدهد، طراحی وب سایتهای دانشگاهی در ایران، اگر نگوییم در سطحی ضعیف قرار دارد، در سطحی متوسط است و در غالب موارد در آنها معیارهای مطرح در کاربردپذیری مؤثر سایت اعم از معیارهای مربوط به اعتبار اطلاعات، صحت اطلاعات، عینیت اطلاعات، روزآمدبودن سایت، سطح پوشش و مخاطبان خاص آن، وبسیاری از مؤلفههای دیگر مربوط به این امر رعایت نشده است.
از آن جا که بیتوجهی به اهمیت وجودی هر یک از ویژگیهای یاد شده، میتواند موجب بروز کاستیهایی در وب سایتهای مورد بررسی شود و اختلالاتی را در کمیت و کیفیت دسترسی مؤثر و کارآمدپذیر کاربران به اطلاعات فراهم نماید، میتوان نتیجه گرفت که کاربران این گونه صفحات وب در تأمین هر چه بهتر و مؤثرتر نیازهای اطلاعاتی خود با مشکلاتی یافتههای حاصل از ارزیابی وب سایت دانشگاه صنعتی اصفهان حاکی از آن بود که در سایت مزبور برخی مؤلفههای مربوط به معیار قابلیت ناوبری در سایت نظیر و یژگیهیا عنوان صفحه، درج نشانه اینترنتی در صفحه، و وجود نقشه سایت یا نمایه، در آن رعایت نشده است، از این رو در سایت مزبور امتیاز مربوط به رعایت این معیار در سطح نسبتا متوسطی(4/41 درصد) قرار دارد."