چکیده:
تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار بر نگرش ریاضی صورت گرفت. پژوهش با روش همبستگی و اجرا با مقیاسهای تیمز بر روی 300 دانش آموز دختر و 200 دانش آموز پسر دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد. نتایج تحلیل ها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزار ارائه داد. مدل معادلات ساختاری در این پژوهش شامل 2 سازه مکنون مستقل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده و باورها و ارزشها برای یادگیری ریاضی و 3 سازه مکنون وابسته فرهنگ مدرسه، فرایند آموزش ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی است. یافته ها حاکی از تاثیر معنادار و مستقیم فرایند آموزش ریاضی بر نگرش نسبت به ریاضی b= 0.35))، تاثیر معنادار و معکوس سازه های فرهنگ مدرسه و وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده بر فرایند آموزش ریاضی (g= -0.31 ,b= -0.15)، همچنین تاثیر مستقیم و معنادار سازه باورها و ارزشها بر فرایند آموزش ریاضی (g= 0.36) و نگرش نسبت به ریاضی (g= 0.48) در مدل می باشد. سایر ضرایب اثراتی معنادار ندارند. نتایج بیانگر تاثیر تدریس کارآمد معلم، آرامش و امنیت و روابط محترمانه، آگاهی دانش آموز به صلاحیت و استعدادهای تحصیلی خویش در تشکیل نگرش مثبت در درس ریاضی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر با دو هدف: 1-چگونگی اثرپذیری نگرشهای ریاضی از وضعیت اقتصادی-اجتماعی،فرایند آموزش،فرهنگ مدرسه،باورها و ارزشها؛ 2-تعیین رابطه میان وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده،باورها و ارزشها و فرایندآموزش با فرهنگ مدرسه و در نهایت ارائۀ مدلی مفهومی در ارتباط با متغیرهای مورد مطالعه وسپس آزمودن این مدل با کمک نرمافزار لیزرل و کاربرد روش آماری مدل معادلات ساختاریانجام گرفته است.
یافته حاصل شده از تحقیق حاضر نشان میدهدکه جو حاکم بر مدرسه و محیطهای تحصیلی نمیتواند بر دیدگاه و نظر دانشآموزان تأثیریوارد آورده و نگرش و دیدگاههای جمعیت مورد مطالعه ما نسبت به ریاضی تحت تأثیر عواملمختلف دیگری شکل میگیرد و مطلوب است تا در مطالعات آتی تحقیق در مورد سایر عواملتأثیرگذار بر نگرشها صورت گرفته و این عوامل شناسایی و گزارش گردد.
متغیر فرهنگ مدرسه بر فرایند آموزش ریاضی اثری معنادار و معکوس داشته و این یافتهبا نتایج مطالعه پاپاناستازیو(2000)بر روی دادههای تیمز در مورد کشور امریکا همسو ولی بانتایج به دست آمده از کشور قبرس مغایر و ناهمسو میباشد.
یافته پژوهشحاضر نشان میدهد که فرهنگ و جو موجود در محیطهای تحصیلی و آموزشی نمیتواند از&%04026AONG040G% عاملی چون وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده تأثیر پذیرد و لذا مطلوب است رابطۀ ما بقیعوامل و تأثیرگذاری آنها بر متغیر مذکور در تحقیق دیگری مطالعه گردد.
M. C,nostrevE hgih roinuj ni semoctuo tnedrts dna sroivaheb moorssalc neewteb spihsnoitaleR ,(1)17,lanruoJ hcraeseR lanoitacudE naciremA.
ledoM a fo ecnairavnI eht gnitseT:tnemeveihcA dna erutluC loohcS fo ."