چکیده:
هدف: بررسی تاثیرآموزش زبان انگلیسی در طی روند آموزش بر میزان عزت نفس و الگوی انواع لکنت در زبان های اول و دوم.
روش: جامعه آماری این پژوهش را همه افراد ۱۲ تا ۲۳ ساله مبتلا به لکنت مراجعه کننده به مراکز گفتار درمانی شهر اصفهان تشکیل می دادند. نمونه این مطالعه ۱۵ نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. آزمودنی ها پیش و پس از آزمایش از نظر میزان عزت نفس و همچنین بعد از آزمایش از نظر الگوی لکنت سنجیده شدند. الگوی انواع لکنت با استفاده از آزمون SS۱۳ هاول و همکاران و میزان عزت نفس با آزمون کوپر اسمیت اندازه گیری شد.
یافته ها: پس از آموزش زبان دوم، مقایسه الگوی لکنت نشان داد که بین میزان لکنت غیرتاخیری و لکنت تاخیری در زبان اول تفاوت معناداری وجود دارد، در حالی که این تفاوت در زبان دوم معنادار نیست. همچنین آموزش زبان دوم در افزایش عزت نفس تاثیر معناداری داشته است.
نتیجه گیری: پس از آموزش زبان دوم، الگوی لکنت زبان غالب تغییری نکرده و مانند سایر همسالان لکنتی است، در صورتی که الگوی لکنت زبان دوم این افراد بیشتر شبیه کودکان است. عزت نفس آنها نیز در طی دوران آموزش رو به افزایش بوده است.
خلاصه ماشینی:
"آنها بر این(1)- Stalling (2)- Non-stalling (3)- Howell (4)- Au-Yeung (5)- Pause (6)- stop (7)- Sackin (8)- Bilingual (9)- Beane (10)- Lipka (11)- self-concept &%05104HSOG051G% عقیدهاند که نقشهای اجرایی کودکان کیفی و غیر قابلارزیابی است و خودانگاره نیز از عوامل متعدد موقعیتی تأثیرمیپذیرد.
انتظار این است که یک فرد بالغ دوزبانۀ متعادل که لکنت(1)- Yovetich (2)- Leschied (3)- Flicht (4)- Beach (5)- Fransella (6)- Shames (7)- Rubin (8)- Allon (9)- Crocker (10)- Harper (11)- Bloodstein (12)- Van Borsel (13)- Meas (14)- Fouln دارد نوع غیر تأخیری ناروانی را در هر دو زبان نشان دهد وهمچنین انتظار میرود که کودک دوزبانۀ متعادل مبتلا بهلکنت،نوع تأخیری ناروانی را در هر دو زبان نشان دهد(هاولو همکاران،2004).
لکنت در شخص دوزبانه ممکن است به(1)- Davis (2)- Charles (3)- Complex structure (4)- Lebrun (5)- Paradis (6)- Nudelman (7)- Herbrich (8)- Hoyt (9)- Rosenfield (10)- Kim (11)- Relkin (12)- Lee (13)- Hirscl (14)- cortical (15)- Dehaene سه صورت بروز پیدا کند: اول،لکنت فقط در یکی از دو زبان رخ دهد.
بنابراین روش مورد استفاده از روایی سازه،صوری ومحتوایی برخوردار آیا منظور این است که این گروه به مدت هشتماه تحت آموزش زبان انگلیسی قرار گرفت؟ (1)- Van Riper (2)- Nwokah (3)- Jarayam وش اجرا برای اجرای این پژوهش،ابتدا با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی50 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و سپس با توجه به شرایطسنی و نتایج آزمون تعیین سطح پایۀ انگلیسی و یکزبانه بودن،15 نفر برای اجرای پژوهش انتخاب شدند."