چکیده:
ﭼﻜﻴﺪهﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖﺷﺎﻣﻞ 95 ﻧﻔﺮ از ﻣﺘﺨﺼﺼﻴﻦ و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻞ و ﻳﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻘﻄﻊ دﻛﺘﺮی رﺷﺘﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﺎ ﮔﺮاﻳﺶ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. اﺑﺰار اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ای ﺷﺎﻣﻞ 25 ﺳﺌﻮال ﺑﻮد ﻛﻪ ﭘﺲ از ﺗﺎﻳﻴﺪ رواﻳﻲ و ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ )39/0=(αﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ. اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺣﻮزه ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ داﺧﻠﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دﻟﻔﻲ2 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻮل 21 ﻣﺤﻮر اﺻﻠﻲ اﻗﺪام ﮔﺮدﻳﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻴﺰان ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮﻳﺪﻣﻦ3 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی آﻧﻬﺎ اﻗﺪام ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﻴﺮی از آزﻣﻮن اﺳﭙﻴﺮﻣﻦ4 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ رواﺑﻂﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺪام ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻮرﻫﺎی ﺗﺴﻬﻴﻼت و ﺧﺪﻣﺎت، اﻣﻨﻴﺖ و اﺳﻜﺎن ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦدرﺟﻪ اﻫﻤﻴﺖ را در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی داﺧﻠﻲ ورزﺷﻲ ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داد و ﻣﺤﻮرﻫﺎی آﻣﻮزش، اﻗﺘﺼﺎد و ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﻮرﻳﺴﺘﻲﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ارﺗﺒﺎط را ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮﻋﻮاﻣﻞ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ.ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻮﺳﻌﻪ ای ﻣﻮﺛﺮ واﻗﻊ ﺷﻮد.
The purpose of this study was to analyze the factors which affect the development of internal sport tourism in Iran. The sample was composed of 59 graduated experts and Ph.D students of sport management. In this study, 52 factors related to the sport tourism were found and classified into 12 areas. In order to achieve the research goals, a questionnaire was used. The validity and reliability of the questionnaire were examined and approved (?= 0.93). For data analysis, some statistical techniques such as Delphi method, Friedman and Spearman correlation were used. The results of the current study indicated that customer service, safety and accommodation were the most important areas in internal sport tourism. Education, economy and tourism attractions bore the most correlation with other factors.
خلاصه ماشینی:
ﭼﺮا ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﻧﻮﺷﺘﺔ اﻧﺠﻤﻦ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ورزﺷﻲ4 ﺣﻀﻮرﻫﺮ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮد ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ورود ﺣﺪاﻗﻞ 0001 دﻻر ﺑﻪ ﭼﺮﺧﻪ اﻗﺘﺼﺎد و اﺷﺘﻐﺎل 1 - World Tourism Organization 2 - Simon Hudson )3- Gross Domestic Product (GDP 4 - Sport Business Associated ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ داﺧﻠﻲ در اﻳﺮان 161 اﺳﺖ )52(.
ﻫﻨﺮور) 4831( درﺗﺤﻘﻴﻖ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﺮﮔﺰاری روﻳﺪادﻫﺎی ورزﺷﻲ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ در ﻛﺸﻮر از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان ودﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران ورزش وﻣﺪﻳﺮان ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﻮق دﻫﻨﺪه، ﻋﻮاﻣﻞ ﺟﻠﺐ ﻛﻨﻨﺪه وﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﺮﮔﺰاری روﻳﺪادﻫﺎی ورزﺷﻲ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ در ﻛﺸﻮرﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ زﻳﺮ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ:»ﺟﺸﻦ ﻫﺎ ، ﻣﺮاﺳﻢ ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ ودﻳﮕﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﻲ روﻳﺪاد«، »ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻨﺮ ، ﻣﻌﻤﺎری وﻣﻜﺎن ﻫﺎی ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ «، و» وﺟﻮد دوﺳﺘﺎن وﺑﺴﺘﮕﺎن در ﻛﺸﻮر ﻣﻴﺰﺑﺎن«؛ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺳﻮق دﻫﻨﺪه واﻧﮕﻴﺰاﻧﻨﺪه ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در روﻳﺪادﻫﺎی ورزﺷﻲ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ .
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ داﺧﻠﻲ در اﻳﺮان 561 ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ در ﺟﻬﺎن و ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ و ﺗﻮﺟﻪ دوﻟﺘﻤﺮدان و ﻣﺪﻳﺮان ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﺎت اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه رو ﺑﻪ ﺗﺰاﻳﺪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ داﺧﻠﻲ در اﻳﺮان 761 ﺟﺪول 2.
ﻧﺸﺮﻳﺔ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ , ﺷﻤﺎرة 1, ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن8831 861 ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻦ ارﺗﺒﺎط ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ از ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﭙﻴﺮﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎت در ﺟﺪاول 2 و 3 اراﺋﻪ ﻣﻲ ﮔﺮدد.
pdf ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی ورزﺷﻲ داﺧﻠﻲ در اﻳﺮان 175 16.