چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطة سبک های رهبری تحول آفرین _ تبادلی و عدالت سازمانی در سازمان تربیت بدنی است و اینکه به طور ویژه کدام یک از ابعاد این سبک ها ادراک عدالت از سوی کارکنان را افزایش می دهد. جامعة آماری پژوهش کلیة کارشناسان (287 نفر) ستاد مرکزی سازمان تربیت بدنی بودند که پس از توزیع پرسشنامه بین آنها، 220 پرسشنامه قابل استفاده بود که همین تعداد به عنوان نمونة پژوهش در نظر گرفته شدند. برای جمع آوری داده ها، پس از تعیین روایی و پایایی، از پرسشنامه های چند عاملی رهبری (باس و آلیو، 2000) و عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993) استفاده شد. نتایج حاکی از متوسط بودن میزان رهبری تحول آفرین مدیران و ادراک کارشناسان از عدالت سازمانی در سازمان تربیت بدنی است. همچنین ضریب همبستگی نشان داد که سبک های رهبری تحول آفرین – تبادلی رابطة معنی داری با عدالت سازمانی دارند. تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که رهبری تحول آفرین پیش بینی کنندة قوی تری برای عدالت سازمانی است. در نهایت، مدل ارائه شده با استفاده از روش تحلیل مسیر نیز ابعادی از دو سبک را که بیشترین تاثیر را بر عدالت سازمانی دارند، نشان داد. با توجه به همبستگی بیشتر و اینکه رهبری تحول آفرین پیش بینی کنندة قوی تری برای عدالت سازمانی است، به مدیران سازمان تربیت بدنی توصیه می شود در ادارة امور و مدیریت منابع انسانی از این شیوة رهبری استفاده کنند.
The aim of this study was to determine the relationship between managers’ leadership style and creativity of physical education (PE) teachers. Subjects included 160 managers and physical education teachers. Leadership style assessment questionnaire (LSAQ) and Raudsepp creativity questionnaire were used. Results showed a mean score of 127.9 (out of 2000) for leadership style. This score was 129.7 for male and 126.2 for female teachers. Physical education teacher's perception of managers’ transactional leadership style (out of 40 maximum) was 25.48 (mean for males: 25.48 and for females: 25.3). Out of 160 scores for transformational leadership style, mean of physical education teachers was 102.18; this score was 104.28 for males and 100.9 for females. Results showed a significant correlation (r=0.56, P=0.05) between leadership style and creativity. According to the results of this study and literature review, we can conclude that leadership style can have effects, directly or indirectly, on the amount of creativity.
خلاصه ماشینی:
این نتیجه مؤید زیر بنای نظری تحقیق است که سبک رهبری به عنوان عامل تسهیل کننده وبرانگیزنده به طور مستقیم و غیر مستقیم بر خلاقیت افراد اثر دارد.
بنا بر این با توجه به تحولات سریع دنیا و نیاز اجتناب ناپذیر به تطابق با پیشرفت و تغییرات علوم،پژوهشحاضر بر آن است تا با تعیین ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی،ارتباط بین اینمتغیرها را شناسایی کند.
تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول زی(کوکران)انتخاب شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق با توجه به اهداف تحقیق،بهترین ابزار جمعآوری اطلاعات مورد نیاز،پرسشنامه بود تا نگرشها و عقایدمعلمان تربیت بدنی در مورد سبک رهبری و خلاقیت را بررسی کند که به این منظور از سه پرسشنامه به شرحزیر استفاده شد: 1.
بر اساس نتیج جدول 1،از حداکثر 200 نمرۀ ممکن برای سکب رهبری،میانگین نمرۀ معلمان تربیت بدنیاز سبک رهبری در آموزش و پرورش 127/87 با انحراف استاندارد 16/76 بود.
*در شاخص رهبری احترام،میانگین ادراک معلمان تربیت بدنی از میزان توجه و احترام به افراد توسطمدیرانشان 12/50 و انحراف استاندارد 2/19 بود.
اطلاعات مربوط به خلاقیت نشان داد که خلاقیت معلمان تربیت بدنی با میانگین 118/69 در حد متوسط وپایین قرار دارد که این نتایج با یافتههای پورسعیدی(1378)در مورد اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران وسید عامری(1381)بر روی مدیران ورزشی دانشگاهها همخوانی دارد.
A,gnimmuC ,weiveR tnemeganaM ainrofilaC,''eeyolpme laitnetop hgih eht rof stxetnoc krow .
ennA,gnimmuC,R gerG mahdlO tnemeganaM ainrofilaC,''eeyolpme laitnetop hgih eht rof stxetnoc krow gniganaM .