چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی انگیزه های هواداران بازی های تیم ملی فوتبال ایران بود. به این منظور بر اساس مطالعة مبانی نظری و پیشینة تحقیق، 9 انگیزه شناسایی و پرسشنامه ای برای اندازه گیری آنها طراحی شد. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 81/0 به دست آمد. هواداران تیم ملی فوتبال ایران در بازی ایران و امارات به عنوان جامعة آماری انتخاب شدند که تعداد آنها 30 هزار نفر برآورد شد. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 360 نفر بود. نتایج نشان می دهد که علاقه به تیم ملی، ملی گرایی، علاقه به فوتبال، زیبایی، هیجان، اجتماعی شدن، سرگرمی، گریز و علاقه به بازیکن، به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین انگیزه های مورد بررسی داشتند. نتایج آزمون اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 نشان داد که از بین انگیزه ها، تنها علاقه به فوتبال و زیبایی با میزان حضور رابطة معناداری داشتند. در نهایت این نتایج درک ما را از عوامل برانگیزانندة رفتارهای هواداران تیم ملی فوتبال و تمایلات آنها برای آمدن به ورزشگاه و حمایت از تیم افزایش می دهد.
The purpose of this study was to investigate the motives of fans who attended Azadi stadium to watch Iran and UAE football match held in June 2009. Based on a review of the current literature, nine motives were identified and a scale was developed to measure these motives. Validity of the questionnaire was verified by experts and reliability was estimated as 0.81 by Cronbach's alpha. The number of spectators in the stadium was estimated 30 thousand. 500 questionnaires were distributed by random sampling and 370 questionnaires were returned. The results showed that interest in the national team, nationalism, interest in football, aesthetics, eustress, socializing, entertainment, escape and interest in players were the most important motives respectively. The analysis of data showed that only interest in football and aesthetic had a significant relationship with attendance. Finally, the identification of important motives helps mangers focus on ways to satisfy the spectators.
خلاصه ماشینی:
معصومی(7)در پژوهش روی تماشاگران بازی پرسپولیس و سپاهان در سال 1386 به این نتیجه رسیدکه علاقه به تیم،هیجان،علم به فوتبال،پیروزی نیابتی،بازی پایاپای،گریز از روزمرگی،خدمات به تماشاگرانسرگرمی و علاقهمندی به بازیکن،به ترتیب بیشترین میانگین را در انگیزههای تماشاگران و خدمات رفاهی بهتماشاگران،هیجان،علاقهمندی به تیم،علاقهمندی به بازیکنان،علم به فوتبال و بازی پایاپای نیز به ترتیببیشترین تأثیر را برمیزان حضور تماشاگران داشتند1.
جدول 3-توزیع تماشاگران براساس سطح تحصیلات و شغل (به تصویر صفحه مراجعه شود)میانگین انگیزههای حضور تماشاگران در ورزشگاهها نیز در جدول 4،آورده شده است و نشان میدهدعلاقه به تیم و ملیگرایی بیشترین و علاقه به بازیکن به ترتیب کمترین انگیزههای تماشاگران را در بازیهایملی شامل میشد.
جدول 4-توزیع تماشاگران براساس سطح تحصیلات و شغل (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00619YZMG006G% جدول 5،رابطۀ بین انگیزههای حضور تماشاگران در ورزشگاهها با یکدیگر و همچنین با عوامل جمعیتشناختی را نشان میدهد که با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن محاسبه شده است.
معصومی نیز(1387)به این نتیجه رسید که میزانحضور افراد با انگیزههای علاقه به تیم،گریز از روزمرگی،سرگرمی،هیجان،علم به فوتبال و بازی پایاپای رابطهدارد،ولی در پژوهش حاضر تنها انگیزههای علاقه به فوتبال و زیبایی فوتبال با میزان حضور رابطه داشتند کهاحتمالا این عدم همخوانی به دلیل تفاوت در جامعۀ آماری است.
(6) ,rotatceps,ecnadnetta no puc dlrow AFIF dna yrettol strops lanoitan eht fo fo lanruoJ lanoitanretnI.
53-38:PP,8t,ylretrauQ gnitekraM lacigolohcysp eht dna tnemhcatta naf tropS".
"yduts yrotarolpxe asnaf eugael A:snaf trops elam dna elameF".
loV,roivaheB tropS fo lanruoJ dna ytlayol lanidutitta,noitavitom gnitagitsevni".
"ecnereferp trops dna,tnemhcatta fo stniop,sevitom .
94-78:pp,21,seussI laicoS dna tropS fo lanruoJ.