چکیده:
این تحقیق به بررسی رفتار دادههای حسابداری با توجه به چرخههای تجاری در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. این مطالعه همچنین رفتار دادههای حسابداری با توجه به چرخههای تجاری را با مد نظر قرار دادن ویژگیهای خاص شرکتها بررسی میکند. دادههای حسابداری مورد بررسی شامل رشد فروش، تغییرات حاشیه سود ناخالص، سود قبل از مالیات، تغییرات سود خالص و تغییرات کل داراییهاست. نتایج این تحقیق نشان داد که در بورس اوراق بهادار تهران بین برخی از متغیرهای حسابداری (رشد فروش و حاشیه سود ناخالص) با چرخههای تجاری ارتباط معناداری وجود دارد و در رابطه با برخی از متغیرها ( مانند تغییر کل داراییها) نیز هیچ گونه ارتباطی مشاهده نشد. همچنین، یافتههای این تحقیق نشان داد که ارتباط بین دادههای حسابداری با چرخههای تجاری تحت تاثیر اندازه شرکتها و چرخه ای یا غیر چرخهای بودن شرکتها (ویژگیهای خاص شرکتها) است
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق نشان داد کهدر بورس اوراق بهادار تهران بین برخی از متغیرهای حسابداری(رشد فروش و حاشیه سود ناخالص)با چرخههایتجاری ارتباط معناداری وجود دارد و در رابطه با برخی از متغیرها(مانند تغییر کل داراییها)نیز هیچگونه ارتباطیمشاهده نشد.
همچنین،یافتههای این تحقیق نشان داد که ارتباط بین دادههای حسابداری با چرخههای تجاری تحتتاثیر اندازه شرکتها و چرخهای یا غیر چرخهای بودن شرکتها(ویژگیهای خاص شرکتها)است.
این مطالعه در پی آن است که نشان دهد آیا تغییرشرایط اقتصادی بر عملکرد شرکتهای تجاری تاثیرمیگذارد و آیا این تاثیر با توجه به ویژگیهای خاصشرکتها متفاوت است؟این پژوهش بینش دقیقیدربارۀ رفتار پویای دادههای حسابداری در بافتاقتصاد کلان ارائه میدهد و راهنمای مفیدی برایتحلیلگران و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی رابرای پیشبینی متغیرهای اساسی حسابداری فراهممیآورد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون فرضیههای تحقیقنتایج آزمون فرضیه اول فرضیه اول تحقیق به این صورت مطرح گردیدهبود که بین متغیرهای حسابداری با رشد تولیدناخالص داخلی واقعی (PDG) ارتباط مثبت ومعناداری وجود دارد.
نتایج آزمون فرضیه دوم فرضیه دوم تحقیق به بررسی تأثیر رشد تولیدناخالص داخلی واقعی (PDG) بر متغیرهایحسابداری در دوران رکود اقتصادی نسبت به دورانرونق اقتصادی پرداخته است و به این صورت مطرحشده است که تأثیر رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (PDG) بر متغیرهای حسابداری در دوران رکوداقتصادی نسبت به دوران رونق اقتصادی بیشتر است.
نتایج این مطالعه نشان داد که از بین متغیرهایبررسی،تغییرات فروش (selas؟؟) تحت تأثیرچرخههای تجاری است و تغییر فروش شرکتها دردوران رونق اقتصادی نسبت به دوران رکود اقتصادیبیشتر است.
3 mutnemoM fo ytilibatiforP'',(2007) ehT:stekraM lanoitanretnI ni seigetartS dna selbairaV elcyC ssenisuB fo eloR gniknaB fo lanruoJ'',sesaiB laruoivaheB ."