Skip to main content
فهرست مقالات

آرای کلامی و تفسیری اباضیه

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 304 تا 335)

خلاصه ماشینی:

"چگونه اباضیه خود را از خوارج نمی دانند، با این که آنها محکمة الاولی را تأیید می کنند که علی(ع) را کافر می خواندند، و ابن ملجم را تمجید و ستایش می کردند، واین مخالف روایات فراوانی است که در صحاح اهل سنت درباره مناقب علی(ع) وارد شده و منافقان را دشمن ع لی(ع) معرفی کرده است، مانند این دو روایت: قال رسول الله (ص): انه لایحبک الا مؤمن و لایبغضک الا منافق. به رغم همه تلاشهای اباضیه برای جداسازی فرقه خود از گروه خوارج، آنان نتوانسته اند همسویی خود را با خوارج درباره علی(ع) پنهان کنند، چه این که در کتابهای خود تلاش کرده اند تا (ابن ملجم) را به عنوان قاتل علی(ع) تبرئه کنند و عمل او را ناشی از یک خطا یا اجتهاد قلمداد کنند که به خاطر انتقام کشتگان نهروان صورت گرفته است!42 نویسنده تیسیر التفسیر ذیل آیه شریفه (ذلک بأنهم استحبوا الحیاة الدنیا علی الآخرة و أن الله لایهدی القوم الکافرین) می نویسد: این هشت تن از نخستین کسانی بودند که اسلام آوردند: پیامبر، ابوبکر، خباب، صهیب، بلال، عمار، یاسر و سمیه. 55 ویحیی معمر، دانشمند اباضی، قیام امام حسین(ع) را انقلابی بر ضد فساد، رشوه خواری و ظلم می خواند و آن را برابر روش اسلام و ارزشهای اسلامی معرفی می کند56 و مفسران اباضیه از سخنان و روایات معصومین(ع) بصورت گسترده در تفسیر و تبیین آیات قرآن سود می برند، ولی آ نها را معصوم نمی دانند ومراد از اهل بیت را درآیه (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت) (احزاب/ 33) به استناد سیاق آیه، همسران پیامبر دانسته اند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.