چکیده:
در سراسر جهان، سالانه، حوادث رانندگی موجب مرگ 000/200/1 نفر و آسیب دیدگی بیش از 50 میلیون نفر می شود. مطالعه ی دقیق تر نشان داده است که بیشترین راننده های حادثه دیده در ایران و سایر کشورها مرد هستند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی عوامل روان-شناختی مؤثر در تصادف های راننده های زن و مرد، روی 208 راننده ی تصادفی (18 نفر یا 7/8 درصد زن و 185 نفر یا 9/88 درصد مرد) و 201 راننده ی غیرتصادفی (20 نفر یا 10 درصد زن و 180 نفر یا 6/89 درصد مرد) انجام می شود. این رانندگان برای دریافت خسارت (تصادفی) یا تمدید بیمه نامه (غیرتصادفی) به طور تصادفی به مراکز بیمه مراجعه و به آزمون های دقت، پرخاش گری، شخصیت و زمان واکنش پاسخ دادند. نتایج مقایسه با استفاده از آزمون مقایسه ی میانگین گروه-های مستقل (t) نشان داد که در کلیه ی عوامل روان-شناختی فوق تفاوتی معنادار بین رانندگان زن تصادفی و غیرتصادفی و هم چنین بین رانندگان مرد و زن تصادفی (با بیش از 4 تصادف) نیست. اما مقایسه ی رانندگان مرد و زن غیرتصادفی (با سابقه ی بیش از 3 سال تصادف نکردن) نشان داد که این دو گروه در عوامل موقعیت اول و سوم دقت و خرده مقیاس خویشتن داری شخصیت دارای تفاوت معنادار هستند.
خلاصه ماشینی:
اما مقایسه ی رانندگان مرد و زن غیرتصادفی (با سابقه ی بیش از ٣ سال تصادف نکردن ) نشان داد که این دو گروه در عوامل موقعیت اول و سوم دقت و خرده مقیاس خویشتن داری شخصیت دارای تفاوت معنادار هستند.
به همین ترتیب برای مردان کوتاه قدتر ریسک آسیب دیدن از کیسه ی هوا افزایش می یابد (ایوانز، ٢٠٠٤) این پژوهش سعی دارد به سؤالات زیر پاسخ دهد: سؤال اصلی : آیا بین عوامل روان شناختی مؤثر در تصادفات رانندگی در میان رانندگان زن و مرد تفاوتی وجود دارد؟ سؤالات فرعی : آیا بین دقت رانندگان زن و مرد در تصادفات رانندگی تفاوتی وجود دارد؟ آیا بین زمان واکنش رانندگان زن و مرد در تصادفات رانندگی تفاوتی وجود دارد؟ آیا بین پرخاش گری رانندگان زن و مرد در تصادفات رانندگی تفاوتی وجود دارد؟ آیا بین شخصیت رانندگان زن و مرد در تصادفات رانندگی تفاوتی وجود دارد؟ روش تحقیق در مطالعه ی حاضر روش پژوهش علی - مقایسه ای بوده است .
نتیجه گیری در این پژوهش که به منظور مطالعه ی مقایسه ای عوامل روان شناختی مؤثر در تصادف بین دو جنس رانندگان انجام شد، نتایج نشان داد که بیشترین تعداد رانندگان تصادفی و غیرتصادفی، مرد بوده و به کارهای آزاد و دولتی مشغول هستند (به ترتیب ١٥/٤، ٥١/٧ درصد رانندگان تصادفی و ٢٥/٤ و ٣٣/٤ درصد رانندگان غیرتصادفی).
هم چنین نتایج جدول (٣) نشان می دهد که تفاوت بین دو گروه راننده ی زن و مرد غیرتصادفی در موقعیت اول و سوم عادی، دقت و خرده مقیاس خویشتن داری آزمون شخصیت معنادار شده است .