چکیده:
یکی از سوژه های فعال در جریان نهضت امام خمینی (ره) و پیشبرد اهداف آن، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) بودند. از این رو بررسی سیر مواضع و تحولات فکری و سیاسی این دانشجویان در انجمن های اسلامی به عنوان شریان اصلی جنبش دانشجویی در آن سال ها، می تواند روشنگر بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی باشد. به جهت مناسبت موضوع و نیز قابلیت فوق العاده گفتمان لاکلا و موفه در تبیین پدیده های سیاسی - اجتماعی، این نظریه به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است. از آنجا که در این نظریه همه مسائل گفتمانی فهم می شوند و تمامی پدیده ها (به عنوان متن text) متناظر با بستر پیدایش و در ارتباط با شرایط بیرونی آنها (به عنوان زمینه context) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند؛ تلاش نویسندگان بر آن بوده تا فراز و فرود گفتمان تشکلی را که سالیان متمادی طلایه دار جنبش دانشجویی در ایران پس از انقلاب بوده است از بدو تاسیس جمهوری اسلامی تا سال 1376 در تناظر میان متن و زمینه تحلیل کند.
Muslim Students were one of the active subjects during the movement of Imam Khomeini and advance its goals. Positions and hence the course of political and intellectual developments in the Islamic institutions as the main artery of the student movement in those years، can be enlightening part of the Islamic Revolution is on. Due to the ability of laclau and muffe discourse in explaining social phenomena، this theory as the theoretical framework is selected. Since in this theory are all issues and all understand discourse phenomena (as the text) and the corresponding rise in the bed with their external conditions (as background context) cases are being analyzed، Authors have tried to analyze the rise and fall of student movement in Iran after the revolution from establishment of the Islamic Republic to the 1376 based on text and background.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که در این نظریه همۀ مسائل گفتمانی فهم میشوند و تمامی پدیدهها(به عنوان متن )txet( )متناظر با بستر پیدایش و در ارتباط با شرایط بیرونی آنها(به عنوان زمینه )txetnoc( )مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند؛تلاش نویسندگان بر آن بوده تا فراز و فرود گفتمان تشکلی را که سالیان متمادی طلایهدار جنبش دانشجویی در ایران پس از انقلاب بوده است از بدو تاسیس جمهوری اسلامی تا سال 1376 در تناظر میان متن و زمینه تحلیل کند.
از اقدامات دفتر تحکیم به عنوان یکی از قدرتمندترین سوژههای فعال در عرصۀ سیاسی فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی را در این دوران که در قالب گفتمان انقلابی حاکم بر آن قابل تحلیل است،میتوان به جریان تسخیر سفارت آمریکا،انقلاب فرهنگی در دانشگاهها و برگزاری دو دوره گردهمایی جنبشهای آزادیبخش کشورهای مختلف جهان در تهران(62-1360)اشاره کرد.
در تحلیل گفتمانی تغییر رویکرد دفتر تحکیم میتوان گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی،قرار گرفتن یک کارگزار سیاسی به نام دفتر تحکیم وحدت به عنوان نمایندۀ جنبش دانشجویی در موقعیت سوژگی این گفتمان با رابطۀ عاطفی میان دانشجویان و شخص امام خمینی(ره)ارتباطی مستقیم داشت.
مواد سه گانۀ زیر از آن جمله است(نکات سهگانه و توضیحات آن برگرفته از مصاحبۀ با سید حسام الدین علامه،دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی در دوران حاکمیت دولت اصلاحات است در تاریخ 87/6/23): 1-کمرنگ شدن فضای بحث و مطالعات تحلیلی در زمینههای اعتقادی و مذهبی در فضای دانشجویی به ویژه انجمنهای اسلامی؛ 2-شکلگیری فضای انتقاد در دفتر تحکیم وحدت نسبت به سیاستهای گفتمان حاکم نظیر خصوصیسازی،پولی شدن دانشگاهها و سیاست تعدیل اقتصادی.