چکیده:
شعر آزاد دهه هفتاد و به تعبیری شعر نو فارسی از سال 1370 تا 1380 اگرچه ادامه شعر دهه قبل از خود میباشد، ویژگیهایی دارد که آنرا از شعر دورههای دیگر متمایز و مشخص میکند. نتیجه مطالعات و بررسی اشعار چهرههای شاخص این دوره نشان میدهد، در این دوره، پارهای از اندیشههای غالب از جمله زمینههای گفتار حماسی و مولفههای شعر ایام جنگ متروک و به جای آن افکار یاسآلود و نومیدانه و معناستیزی و معناگریزی و جزئی نگری و اعراض از روایتهای کلان و آرمانهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. از مهمترین وجوه غالب شعر این دوره، شکل گرفتن جریانهای شعر و مکاتب نوپای ادبی است. از جمله شعر گفتار، شعر حرکت، کانکریت که بعضا تقلید و ترجمه از پاره ای از اشعار اروپایی است.
خلاصه ماشینی:
"علیرضا قزوه از شاعران و پژوهشگران مطرح معاصر میگوید:«متأسفانه،فرهنگ و ادبیاتو تئابع و لوا حق آن،از جمله نقد،در بین خود اهل آن یک امر دست چندم است؛مشغلهایبرای شبهای یلد،چیزی در حد جدول کلمات متقاطع و شاید در آن حد هم نه،حالا متصدیانامور فرهنگی به جای خود،در مملکت ما فلان جوانک شش پنج ساله،نام تمامی فوتبالیستهایخارجی را حفظ است اما بچههای شصت ساله ما حتی از نام برجستگان شعر و ادبیات خودغافلند.
غرض اینکه معاصران ما در عرصۀ نقد نه تنها از کشورهای غربی که از کشورهای عربی نیزعقب ماندهاند»(قزوه 1378:35) پیش از آنکه به بررسی مؤلفهها و آسیبشناسی شعر دهۀ هفتاد بپردازیم،لازم است ابتدا بهاین پرسش طرح شده در ذهن بسیاری از خودمان پاسخ بدهیم که،شاعر معاصر چه کسی استو چه توقعی از او میرود؟ شعر معاصر،نتیجۀ آگاهی و شناخت کسی است که نسبت به جهان پیرامون خود و حوادثو رویدادهای آن بصیرت داشته باشد و شاعری،معاصر تلقی میشود که ذهن او به طور مداوم از سرچشمه حوادث زمان او سیراب و تغذیه شده باشد.
(لنگرودی 1378:740) 3-1-4 غلامحسین عمرانی در مقالۀ خود با عنوان:علل بروز و ظهور نوآوری در شعرمعاصر ایران،در هفتهنامۀ اجتماعی،فرهنگی و ادبی نسیم،شمارۀ 2758(آبان 1378)مینویسد: جریانهایی که در شعر معاصر ایران از عصر نیما تا امروز براساس روند سریع اجتماعی وسیر سیاسی و اقتصادی جهان در ایران پایهریزی شده و شکل گرفتهاند عبارتند از: 1-شعر واقعی نیمایی یا شعر آزاد 2-شعر منشعب از نیمایی و شعر سپید 3-شعر بینا بینییا نوقدمایی 4-شعر کاملا سنتی 5-شعر موج نو 6-شعر موج ناب 7-شعر جم 8-شعر چریکی یاشعر خلقی 9-شعر دینی با رویکرد به مبانی نهضتهای مذهبی 10-شعر محض با رویکرد بهفرمالیسم."