خلاصه ماشینی:
"،یا به قربان و نذر و نیاز و دخیل و پرستش تندیس آنان روی آورد: {Sگر نباشد بندگان را نذرها#سوزد از خشم خدایان بذرها#باید آنجا بستن دفزنان#دختری را ذبح کردن کفزنان#رعدها دنبال برق دشنهاند#نیست ابری تا خدایان تشنهاند#خون قربان حالها را به کند#دانه را پر،گاو را فربه کند2S}دکتر مهدی حمیدی شیرازی &%09116ZFHG091G% این آیینها و باورهای قومی که به گفتهی پژوهندگانهمزمان در میان خانوادهها و اقوام و کلانها وجود داشته و ازتقدس و حرمت خاص برخوردار بودهاند؛و گمان میرود مادرو منشاء ادیان و آبشخور شعر و ادب تخیلی نیز بوده باشند.
درونمایه و سرشت هر یک از آنها با نام و نشانیویژه و مستقل از منظر جامعهشناسی و تاریخپژوهی دین ومردمشناسی و روانکاوی به شیوهی علمی مورد بررسی وکندوکاو قرار گرفته،و نتیجهی کار در مقالهها و کتابهایمربوط بدان به تفصیل،توصیف و گزارش شده است کهبخشهایی از آن همه پژوهش سودمند را بدانگونه که دکترمحمد حسین فرجاد در کتاب خود آورده است با افزایشی اندکدر اینجا نقل میکنیم: 1- msininA (جانپرستی) بنا به نگرهی ادوارد تایلور،مردمشناس انگلیسی دیدنمردگان در خواب،زندگان را بر آن میداشته که باور کنندهر انسانی را همزادی است،این همزاد و همراه همیشگیبه هنگام خستگی و خواب از تن بیرون میآید و به دیدارمردگان میرود.
18 از اندیشیدن و توجه به کنه آیین فتیشیسم چنینبرمیآید که کارآیی حساب نشده و نامنتظر عناصر و مواد واشیاء محیط پیرامون اگر به هنگام روی دادن ناگهانی نجاتجان فردی از مردم قبیله را در پی داشته باشد این باور را درذهن او و دیگر افراد قبیله بهوجود میآورد که آن شیء نجاتبخش دارای نیرویی است مرموز و معجزهگر و شایستهیتقدس و حرکت و پرستش."