Weighing units and traditional scales which were used in the literature of economical history of Muslims are of many different and various kinds. The author tries to investigate such scales and evaluate them on the basis of common weighing units.
Using the investigation results، we could study the economic of the primitive Islamic government.
خلاصه ماشینی:
این احکام گزارههای ارزشی صریح هستند که هر کدام حالتی را بر حالت دیگر ترجیح میدهد یا بین دو حالت حکم به تساوی میکنند؛ برای مثال، حالت ادای واجب (یا امتناع از حرام) از نظر شرع بسیار برتر از ترک واجب (یا ارتکاب حرام) است؛ پس، فقه اسلامی علمی است که اکثر گزارههای آن گزاره های ارزشی هستند.
این گزارهها در نمودار ارائه شده** در گروههای اول و دوم قرار میگیرند؛ *** با وجود این، فقه از گزارههای توصیفی که هنگام بیان علل و حکمتهای احکام یا هنگام تطبیق احکام با واقعیات ذکر میشود (در علم اصول به تحقیق مناط معروف است)، عاری نیست (الرأس،1407 هـ : ص 23 ـ 30).
همانگونه که فقه نمیتواند به طور کلی از گزارههای توصیفی خالی باشد، علم اقتصاد نیز ممکن نیست بر بعضی از گزارههای ارزشی ـ چنان که در فصل دوم این بحث اشاره رفت (همان: ص 157 ـ 163) متکی نباشد؛ اما این امر باعث نمیشود که از یاد ببریم مهمترین مقومات فقه، همان مقومات اول و دوم علم (فروض و احکام ارزشی) هستند و مهمترین ______________________________ * این عبارت اساس کار مجله احکام قضایی است.
چنان که مشاهده میشود، مطالعة صحیح نظام اقتصادی اسلام فقط به مطالعة احکام شرعی مرتبط با اقتصاد یا فقه معاملات محدود نمیشود؛ بلکه باید نتایج و حکمت اقتصادی احکام را در برگیرد و این مستلزم به کار گرفتن جنبة وصفی علم اقتصاد اسلامی است.