خلاصه ماشینی:
"دوره رواج اصول آرمانی حرفه:از زمان تأسیس نخستین مدرسهکتابداری در اواخر قرن 19 و بنیانگذاری پایههای کتابداری نوین وحتی بیش از آن،روح عملگرایی بر حرفه و رشته حاکمیت داشتو آنچه تا مدتها راهنمای کار کتابداران در انجام فعالیتهایشانبود،مجموعهای از اصول عقاید بود نه فلسفه؛و پیشفرضهایپنهان این اصول عقاید نیز ایمان به ارزشهای ذاتی کتابخانه،خواندن،اهمیت،و نقش حفظ آثار مکتوب و اعتلاء فرهنگ بود نهنظریهها(شرا،ص 460)،چرا که مفاهیم و اندیشهها،نظریهها رامیسازند نه اندرزها و ایدهآل ها،و شاید هم یکی از دلایل افراطکتابداران در عملگرایی و اینکه نظریهها را در بهبود کار کتابداریبیتأثیر یا کمتأثیر میدانستند،همین ایدهآلی و کلی بودن اصولآرمانی و ارزشهای حرفه بود؛چنانکه پنج قانون مهم رانگاناتان،علیرغم ارزش و اعتبار و ماندگاریاش در تاریخ کتابداری،حتی بهقول خود رانگاناتان قوانین اخلاقی و آرمانی بود نه قوانین علمی(کائوشال،1995،صص 68-69) دوره تکوین فنون بازیابی اطلاعات و نخستین نظریهها:در دهههایاول و دوم قرن بیستم،دانشمندان برای یافتن اطلاعات بامشکلاتی روبهرو بودند و شیوههای سنتی تحلیل موضوعیکتابخانهها قادر به رفع این مشکلات نبود.
برای این منظور،به نظرات بعضی صاحبنظران مطرح در حوزهکتابداری و اطلاعرسانی در این زمینه اشاره میشود: یورلند(2005)با بررسی کتاب کوهن معتقد است که کتابوی به صورت تاریخی نوشته شده است و دارای قوانین تاریخیاست که قابل تحلیل و پیشبینی هستند.
eht dna ygolometsiPE'',(2002)regriB,dnalr?OjH- ,''ecneics noitamrofni ni evitcePsreP evitingnoC-oicoS noitamrofnI rof yteicoS naciremA eht fo lanruoJ .
ecneicS yrarbiL dna noitamrofnI 1995,srehsilbuP htlaewnommoC:ihleD cifitneics fo erutcurts ehT.
yrotsih lanosreP A:ecneics fo sPam dna ecneicS noitamrofnI rof yteicoS naciremA eht 399-394:(5)54 ygolonhceT ."