خلاصه ماشینی:
"3. ایدههای هرمنوتیکی به عنوان راهبردهای ارشادی و یافرضیات کمکی وارد برنامه پژوهشی نواندیش مسلمان شده و ازهسته سخت برنامه پژوهشی او حفاظت به عمل آورده و باعثتوسعه آن میشوند: -مدلهای تحلیلی: روش تحقیق در این کتاب،روش تحلیل منطقی است کهبه کمک سه مدل تحلیلی به بررسی و آزمون فرضیات مربوطهمیپردازد.
2. خاستگاه مدرنیته تمدن غرب است و مصداق بارز و مشخصآن نیز در کشورهای موسوم به کشورهای غربی تحقق یافته است،یعنی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی،بنابراین صورت دیگراین مسئله چنین خواهد بود:نسبت و رابطه میان ما و رویه فرهنگیو تمدن غرب چه باید باشد؟یا چه میتوان باشد؟آیا میان جنبههایمختلف فرهنگ و تمدن اسلامی با جنبههای متناظر آن در تمدنغرب امکان توافق و سازگاری وجود دارد یا خیر؟ 3.
به عنوان نمونه،یکی از ایدههای هرمنوتیکی بهاو میآموزند که همواره باید میان دین و معرفت دینی تفاوت قائلشود و اگر در جایی احساس تنافر و ناسازگاری میکند،این تنافررا نه به اصل دین و مدرنیته که به فهم خود از آنها نسبت دهد وبتواند با شستن چشمها و جور دیگر دیدن بر این تنافی فایق آیدو هسته سخت را از خطر ابطال مصون نگه دارد.
به نظر نویسنده ایدههای هرمنوتیکی به دو صورتمیتوانند در برنامه پژوهشی نواندیش مسلمان مؤثر افتند:نخستبه عنوان تدابیر راهبردی(ایجابی و سلبی)شیوه مواجهه با آن دستهاز موانع فکری که در مسیر جمع میان سنت و تجدد قرار گرفتهاندرا باز میگویند و نشان میدهند چگونه باید برنامه پژوهشی را پیشبرد که از این موانع به راحتی عبور کرد،بدون آنکه هسته سختبرنامه آسیبی ببیند و در مرتبه بعد قواعد مزبور به او نشان خواهندداد که چه فرضیات کمکی در مجموع نظریات مورد قبول او وجوددارد که میتوان با قربانی کردن آنها اصل برنامه را از خطر نابودینجات داد."