Skip to main content
فهرست مقالات

دین، اقتصاد و همکاری

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 73 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : دین، اقتصاد، انسان، کلیسا، اروپا، اتحادیه اروپا، بازار، اجتماعی، رفتار، کلیسای کاتولیک روم

خلاصه ماشینی:

"نخستین فصل این کتاب،دیدگاه‌ها،(به تصویر صفحه مراجعه شود)پرسش‌ها و فرضیه‌های مربوط بهاین موضوع را بیان می‌کند و شاملایدۀ انسان به مثابه موجودی استکه به شیوۀ عقلانی سود خود را بهحداکثر می‌رساند؛دیدگاهی که به‌طورکلی توسط افرادی که به«عقلانیتمحدود»معتقدند مورد نقد قرار گرفتهاست. چرا ما به گدایان پول می‌دهیم و به غریبه‌ها(به تصویر صفحه مراجعه شود)کمک می‌کنیم؟یکی از راه‌هایی که برای پاسخ دادن بهاین پرسش وجود دارد این است که تلاش کنیم پیامدهایاجتماعی این نوع رفتارهای نوع‌دوستانه را صورت‌بندی کنیمو نشان دهیم که گروه‌های نوع‌دوست بهتر از گروه‌هایی کارمی‌کنند که نوع‌دوست نیستند. در فصل دوم،تیل گرونه یانوف این پرسش را مطرحمی‌کند که اقتصاددانان واقعا از مدل‌بندی چگونه استفادهمی‌کنند؟و چگونه برداشت‌هایی که از نظریه انتخابعقلانی وجود دارد به انتقادهای طرفداران ایدۀ عقلانیتمحدود پاسخ می‌دهند؟وی بر این باور است که،گرچه ایدۀعقلانیت محدود،حساسیت عالمان علوم اجتماعی را نسبت بهسازوکارهای شناختی که زیربنای انتخاب هستند و همچنیننسبت به انحراف‌های رفتاری نظام‌مند از دیدگاه معیار،افزایشداده است اما در اهمیت این نتایج تجربی و فعالیت‌هایی کهبه منظور مل‌بندی صورت گرفته است گاهی اوقات اغراقشده است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که نویسندگان اینفصل،دلایل بسیاری را برای توضیح این مسئله ارائه می‌کنندکه چرا رشد اقتصادی مدرن در ابتدا در اروپای غربی رخ داد،و بر نقش نادیده گرفته شدۀ کلیسای کاتولیک روم تاکیدمی‌کنند. نلسون بر نکته‌ای تأکیدمی‌کند که وبر آن را نادیده گرفته بود و بیان می‌کند کهجنبش اصلاحات پروتستان را می‌توان در پیدایش سرمایه‌داریدخیل دانست،اما این جنبش در رویکرد ضداصلاحی آیینکاتولیک نیز نقش داشت،رویکرد ضداصلاحی،آیین کاتولیکرا به شیوه‌ای تغییر داد که انعطاف‌پذیری اولیه و در نتیجه،سازگاری آن را با سرمایه‌داری و نیروهای دنیای مدرن&%17423DMKG174G% تضعیف کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.