خلاصه ماشینی:
"اما از نظر اواستقرار امپراطوری هخامنشی سبب شد که آرای آخرالزمانیکمتر مورد تأکید قرار گیرد؛و یا حداقل در محدوده پارسکمتر مورد تأکید قرار گیرد%و یا حداقل در محدوده پارسکمتر بر فرجامشناسی تثبیت مرجعیت الاهی خود و برقراری ثباتو استمرار در قوانینشان بودند،حتی در آن دوره نیز تئوپمپوسرواج این آموزهها(باورهای زردشتی)را تأیید کرده است.
3. فرجامشناسی و مکاشفهباوری در دینیهود مطالعات در زمینهی فرجامشناسی و مکاشفهباورییهودی و مسیحی به اوایل سدهی نوزدهم میلادی بازمیگردد،اولین مطالعه جامع در این زمینه در سال 1832 بهقلم فردریش لوکه منتشر شد،لوکه در این پژوهش به مطالعهاین مفهوم در کتاب مکاشفه یوحنا پرداخت،بعد از آن آثاریاز این دست به دلیل شباهتشان به این کتاب«مکاشفهای»خوانده شدند و نیز در آن زمان کتاب حبشی به نام اخنوخ شورو علاقه برای طبقهبندی ادبیات مکاشفهای شدت یافت.
متون یهودی در بردارنده نوعخاصی از فرجامشناسی است؛و این در دین یهود به خوبیشناخته شده و قابل پیشگیری است ادبیات مکاشفهای نهتنها در کتاب مقدس دیده میشود،بلکه در متوندیریکه در زمان حیات عیسی رواج داشت.
ایناصطلاح که در باورهای یهودی ریشه دارد به معنی جامعهایاست در آن اراده خداوند تحقق یافته است،و کسانی میتوانندبه این جامعه راه یابند که بر خواهشهای نفسانی خود پایگذاشته باشند؛ ب-پاروسیا:همانطور که آغاز ملکوت خدا در مأموریتالاهی مسیح ریشه دارد،کامل شدن آن نیز به دست مسیحصورت میپذیرد چگونگی وقوع پاروسیا در انجیلها به دوصورت مطرح شده است:1.
به دلیل این که اولاچهار انجیل و بخشهای دیگر کتاب عهد جدید نقل اقوال وگزارشهایی دربارهی اعمال عیسی است که از قول شاگردان&%17516DMKG175G% و نزدیکان او روایت شده و طبعا تصورات و دریافتها و سوابقذهنی ناقلان و نیز زمینههای فکری و فرهنگی شنوندگاندر محیطهای متفاوت،در اشکال و معانی روایات مؤثر بودهاست."