خلاصه ماشینی:
"اهداف حس کنجکاوی:درک جهان از یونان و چین باستان1 *اریک هاتنترجمه مونا خسروئی gnidnatsrednU:ytisoiruC fo snoitibmA ehT:eltiT* anihC dna eceerG tneicnA ni dlroW eht dyolL drahciR tsenrE yerffoeG:rohtuA* 2002,sserP ytisrevinU egdirbmaC:rehsilbuP* segap 881,kcabrepaP* 61981250-879:NBSI* (به تصویر صفحه مراجعه شود)در اواخر دهۀ 1980،جفری ارنست ریچارد لوید2،دانشمندمشهور علم یونان باستان،اهمیت مقایسۀ شکلگیری علم درچین و یونان باستان را مطرح کرد.
(با اهداف حس کنجکاوی صفحه 45 مقایسه کنید)مقصود او این است که اگر با برخی مفاهیم از پیش انگاشتهشده مانند ستارهشناسی شروع کنیم و سپس با همان شناختیکه داریم،در متون باستانی به دنبال این بگردیم که چگونه آنها بهستارهشناسی میپرداختند،احتمالا به نتیجهای نمیرسیم و ناکاممیمانیم؛زیرا از نظر درکوفهم ما پشینیان در مقام ستارهشناسواجد شرایط نیستند(یا حتی از لحاظ علم نیز واجد شرایط نیستند)و علاوه بر این در درک چگونگی شناخت آنها از تحقیقاتشان نیزناکام خواهیم ماند.
تنها در این صورت است که میتوانیم به قدر کفایتدربارۀ چگونگی شکلگیری متفاوت علوم سنتی خاص آنها بدانیمدر بهکارگیری این شیوه،با وجود اینکه دستهبندیهای جامعیبرای بررسی موضوع بنیادی یکسانی میان چینیان و یونانیان بامقولههای مدرن نمیتوان یافت و بهطور کلی مقایسه امکانپذیرنیست،لوید به شیوهای ستودنی بهطور کلی از انکار بیش از حدو غیر منطقی مقولههای مدرن اجتناب میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جفری لوید و ناتان سیوین،طریق و کلام:علم و پزشکی در چین ویونان باستان،انتشارات دانشگاه ییل،2003 میلادی47 بهطور کلی،لوید برای شکل دادن به هدفی برجستهبه منظور مقایسه چین و یونان و سپس پیگیریآن به صورت جدی که اهداف حس کنجکاوی به خوبینشاندهندۀ آن است،مورد تمجید قرار میگیرد."