خلاصه ماشینی:
"طلاکاری بناهایی مثل کاخ عالی قاپو،کاخ چهل ستون،کاخ هشت بهشت،تالار اشرف،امامزاده اسماعیل،کلیسای وانک(تصویر 4)،کلیسای بیت اللحم،بقعهی شاهزادگان و تعدادی دیگراز بناهای دورهی صفویهی اصفهان نمونههایی از کاربرد شیوهی(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 4-نقوش اسلامی اجرا شده با تکنیک لایه چینی و طلا چسبان درقسمت سقف گنبد کلیسای وانک.
برای چسباندن ورق طلا بر سطح مورد نظر از دو روش استفادهمیشده است: روش اول طلا چسبان با بست آبی:در این روش بستی که درلایه چینی یا زمینه کار استفاده میشده،معمولا سریشم بوده است.
در قسمت مرکزی گنبد و نقوش ختایی و اسلیمی اجرا شده،فقطیک لایه ورق طلا مشاهده گردید(تصویر 4 و 5)،در موقع ساخت واجرای این تزیینات در قسمت سقف،ابتدا بستر گچی را آماده نموده وبر روی آن لایه تدارکاتی یا بومکننده اجرا شده است.
در پایان میتوان اینگونه استنباط نمود نقوش اسلامی که باتکنیک لایه چینی و طلا چسبان در سقف گنبد کلیسای وانک اجراشده،آن چنان فضایی روحانی پدید آورده که در هیچ یک از کلیساهایارامنه در دیگر نقاط(بجز اصفهان)به چشم نمیخورد و این خصلت راارامنه جلفای اصفهان مدیون هنر ناب اسلامی است.
پینوشت: {E(1)-تزیینات لایه چینی و طلا چسبان (2)-حدودا بین 70 الی 80 درصد گچ و 20 الی 30 درصد گل سرخبه علاوه بست(مانند سریشم) (3)- gnitluaF (4)-ازاره (5)-ایجاد سوراخ بر روی خطوط طراحی جهت عبور پودر رنگاز کاغذ (6)-کاغذ پوستی که قبلا آماده شده را بر روی سطح کار قرار دادهو سپس پودر زغالی را که داخل پارچهای ریخته شده است بر رویکاغذ پوستی میکشند که با این عمل،پودر زغال از سوراخها عبورکرده و به صورت نقاط ریز بر روی سطح کار نقش میبندد (7)-تثبیت طرح به روش قلمگیریE} منابع: {E1-اصلانی،حسام."